Gå til innhold

Bremsecaliper må skiftes? Overhales? Kan det stemme?

Ranger emnet


sianze999

Anbefalte innlegg

Har hatt min 2009 Toyota Auris på EU kontroll og fått 2er feil på:  "parkbrems - Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi"

verkstedet ga meg et tilbud for å fikse feilen for kr 7000,- og det innebærer skifte av begge bremsecaliperne bak.

Spørsmål 1: Skal det virkelig være nødvendig å skifte bremsecalipere på en bil fra 2009 som er kjørt 70 000 km?
Spørsmål 2: Hvis det faktisk er slik at det er bremsecaliperne som fører til forskjell i bremsekraft, går det ikke da ann å renovere de som står på bilen for en langt billigere pris? 

Håper noen kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen unormal pris for den jobben. Er sånn at bremsene bak har dårligere bremseeffekt enn bremsene foran og kan over tid størkne til,ta et par harde oppbremsinger av og til. og bruk av håndbrekk. Calipere kan nok overhales men det blir nok dyrere enn og skifte dem på et verksted. Dessuten så har jeg dårlig erfaring med overhaling av bremsecalipere så derfor er mitt råd nye calipere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tlf til verkstedet i dag og spurte mer konkret hva som var galt og hvorfor de mente at caliperne trengte å byttes. Da sa de at det var håndbrekk funksjonen på caliperen som var "rustet fast". De sa også at det var mulig å "fikse" det istedet for å skifte til nye calipere, men at de hadde dårlig erfaring med dette og at det ikke lønte seg økonomisk.

 

Noen som vet hvordan håndbrekk funksjonen på disse caliperne er? Er det lett å fikse selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet ikke om det går an å ta av bare den delen uten videre. Men vil anbefale deg å bytte caliperne selv, det er en overkommelig jobb hvis man har skrudd litt før. Og garantert billigere enn 7000. Men bremsene må luftes etterpå, få med deg noen som kan det hvis du ikke har gjort det før. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår