Gå til innhold

Corsa B Swing 1.4 1996 - Kjølevifte starter ikke

Ranger emnet


Stig Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som sagt starter ikke vifta. (det har den ikke gjort siden jeg fikk bilen, men begynner å bli lei av å kjøre varmeapparatet for å holde temperaturen nede;) )

Har testa det elektriske ved å kortslutte kontakten til radiator-føleren. Da gikk vifta fint.

 

Tempføler er splitter ny, og jeg har kjørt radiatorrens og bytta kjølevæske. Det rant tilsynelatende fint igjennom radiatoren.

Kan legge til at jeg bytta termostaten i dag, og kan kjenne nå at radiatoren blir varm når den skal.

 

Har lest et sted på nettet at tempføleren må¨opp i rundt 98 grader før den gir signal om å starte vifta. Synes dette virker drøyt. Det koker iallefall før denne temperaturen eventuellt er nådd.

 

- Har tenkt på kjølepumpa, men varmapparatet funker fint, så...

- Kjølesystemet er "av typen trykksatt" ifølge Haynes. Ømfindtlig for unøyaktig væskenivå...?

- Luft i systemet...???

 

Noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være flere ting, blant annet toppakning. Jeg hadde også en slik corsa med samme problem, vifta ville ikke starte og bilen kokte. Tapp av olja og se etter vann, du ser det ikke på peilepinnen eller noe annet sted, da vannet legger seg i bunn. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med min Audi 80, det viste seg å være luft i systemet.

Det jeg gjorde var å fylle opp vann, starte biln med Lokket til Vanntanken (ekspansjonstanken)  åpen, menst den gikk.

videre klemte jeg på Radiatorslangen og så at det var luftbobler som gikk mot Tanken, Gjorde dette til motoren nådde temperaturen som Termostaten skulle slå inn på, og ordnet seg smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Opelduude: Føleren er bytta, termostaten er bytta, olje er bytta og kjølevæska er bytta.

 

S-A-T: Jeg har også klemt på radiatorslangen (fra termostaten og inn i radiatoren) en del, nå er iallefall "surklelydene" borte. Men kan prøve mer av det.

 

JChE: Bytta olje denne uka, men tenkte ikke på vann. Jeg har fortsatt spillolja stående, så skal sjekke etter vann i bunnen av kanna i dag. Å bytte toppakning ser ut som en helaften ;) men må man så må man.

 

 

Temperaturen går fint ned så lenge bilen er i bevegelse, så sirkulasjonen ser ut til å være som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opelduude: Nei det elektriske er iorden. Jeg kortslutta kontakten på radiatorføleren, og vifta starta. Så ledninger, releer og sikringer er ok.

 

Siden føleren er ny, så må det være at den varme væska ikke kommer frem til føleren. Så da tenker jeg... enten dårlig sirkulasjon eller luft/olje i kjølevæska (som JChE var inne på)

Tok en kikk på spillolja, men kunne ikke se noe særlig vann, Men kjølevæska som jeg tappa ut her om dagen var skikkelig grumsete... Så da utsetter jeg det til været blir litt mildere, og bytter toppakningen.

 

Lurer nesten på å sette opp en bryter på dashbordet, så kan jeg slå på vifta hvis jeg havner i kø... Ikke så konevennlig, men det får være måte på arbeid men en gammel bil;) Også så kaldt ute...

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår