Gå til innhold

Elektronikk problemer - Liana 2006

Ranger emnet


Selroy

Anbefalte innlegg

Når jeg vrir nøkkelen til trinnet før en starter motoren (i det trinnet hvor alle lys kommer på), kommer der tidvis en merkelig høy summelyd, etterfulgt av at alle lys i bilen (både i instrumentpanelet og lykter utvendig) blinker i ett sett (minner nesten om dårlig kontakt).
Dette er et periodisk problem, og dukker opp tidvis.

Heldigvis starter bilen alltid, men dette elektronikkproblemet skal allikevel ikke forekomme.

 

Følgende er gjort på merkeverksted

* Nytt batteri

* Sjekket koblinger inn på batteri

* Målt dynamo

* Alle reléer er målt

 

Noen av dere som vet hva annet det kan være?

Er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørelysrelet?

Godt mulig det er her feilen ligger.

Vil jeg få symptomer som beskrevet over da?

 

Verkstedet klarte aldri å fremprovosere feilen, og kan ikke skjønne at de da har målt over alle reléer og si at de er normale.

Uten feilen tilstede, kan de vel ikke måle seg frem til feil, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den høye summelyden lik som når du glemmer å skru av lysa?

Er jo ikke lett for de å finne feilen når den ikke er der da. Så de får jo ikke gjort så mye annet enn å få den frem eller prøve å bytte deler å prøve seg frem.

 

Uansett bytta en del kjørelys rele. Men da i hovedsak at lysa ikke slår seg av eller ikke virker.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være dårlig kontakt inni tenningsbryteren, den som har i oppgave å fordele strøm ut til alle de tingene du har problemer med. Regner og med at styrestrømmen til kjørelysreleet er hentet derifra, så da vil de og blinke ved dårlig kontakt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi har funnet problemet.

Når jeg dro og ristet i ledningen med relè under rattet, klarte jeg mange ganger å fremkalle problemet.

 

Sjekket med mekaniker på merkeverksted og han kunne bekrefte av relèet dirret søm følge av summingen og klikket inn og ut for tidlig på min bil.

Relèet er defekt. Dette var relèet for kjørelysautomatikken og ble ettermontert på alle biler som kom til Norge for at hovedlys og instrumentpanel skulle tennes automatisk ved oppstart av bilen.

 

Får byttet dette relèet med ledning på garanti i morgen.

 

Del og pris:

SEPAB EB760SUZUKI og koster kr.: 1168,- (inkl MVA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Men jeg fant ut at det nye batteriet (som kun er 3 måneder gammelt) var dårlig.

Målte med et apparat som setter belastning på batteriet mens en måler. Den hoppet rett ned på 10.5V og havnet i kategorien "weak" på apparatet.

 

Tydelig at dette batteriet ikke tåler noe belastning.

Fikk hentydet at dette muligens kunne ha sammenheng med relè problematikken.

 

Bilen er inne på verkstedet nå, så får vi se om de finner ut av noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår