Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken??

Ranger emnet


Yaken

Anbefalte innlegg

Er sikkert en del folk her inne med erfaringer, evnt kunnskap vedr Forbrukerrådet i forbindelse med bruktbilkjøp fra privatperson.

 

Først kan jeg nevne at jeg er lite bilkyndig, og da spesielt når det kommer til det som er under panseret :)

 

I slutten av november kjøpte jeg en 2006 modell Volvo V50. Ettersom selger holdt til på østlandet og jeg på Vestlandet (klassisk) så ble det utvekslet en del sms'er og tlf.

 

Er det en ting jeg har blitt fortalt så er det å spørre om reg reim er skiftet på den. Selger svarer da at den ikke har reim, men kjede. Så bra tenkte jeg.

I kontrakten står det i tillegg at turbo og dieselpartikkel filter nylig var byttet (påkostet 28000,-), og at det var 6mnd garanti på turbo og 3 mnd på filteret. Nok en gang tenkte jeg, BRA.

Bilen ble annonsert med utstyr som jeg ønsket i min "nye" bil. Den hadde tlf, navigasjon,DVD og bl.a varmeseter.

Utstyr og det faktum at disse "dyre" reperasjoner var utført m/garanti gjorde at jeg ønsket denne bilen.

 

Etter litt forhandling sa han seg villig til å levere bilen i Bergen til avtalt tid.

 

Så kommer problemene. Når bilen er overtatt og selger har kastet seg på toget hjem begynner jeg å gå over bilens utstyr. Her viser det seg at bilen ikke har DVD. Den har ikke navigasjons cd (koster kr 3000), den mangler sim kort holder til tlf og den har slett ikke varmeseter.

Jeg gjør selger oppmerksom på dette, og tonen er relativt god.

Så imens vi har en dialog på dette så får jeg opp feilmelding på motor og leverer den inn på Volvo verksted. Her sier de at register reim må byttes, da den er i ferd med å ryke. Hmm, tenker jeg...den hadde jo kjede sa selger. Resultat...vel kr 12000 i rep kostnader.

Den gode tonen jeg hadde med selger surnet fort når jeg krevde at dette burde han dekke. Eller ihvertfall delvis dekke det.

Han ble rett og slett vrang og viste ingen vilje til å møtes i det hele tatt.

Til slutt sa han at han kunne tilbakeføre kr 5000,- dersom jeg aldr mer tok kontakt med han. Noe jeg i min desperasjon etter å få noe i det hele tatt sa ja til.

 

Så etter ca 1 mnd skjer noe helt utgjort!!! Nytt motorfeil lys dukker opp i dashen. Bilen leveres inn igjen. Undersøkelsene viser: defekt turbo og kaputt dieselfiltersamt en del andre ting som kan relateres til dette. Anslåtte kostnader, kr 30000-50000,-.

Kontakter selger igjen uten at han svarer. Prøver å kontakte verkstedet hvor han har fått utført reperasjonene i håp om at garantien redder meg. Men får bare til svar at han fraskriver seg alt ansvar fordi kunden selv har skaffet delene og da kan ikke mekanikker vite hvilken stand delene er i.

 

Så der står saken. Noen som har noen fornuftige synspunkter på om jeg har en god sak mot selger om jeg tar dette videre?

Alle svar og synspunkter mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går til forbruker rådet så kommer saken opp i en tvist sak eller at selger må gi seg.

Om du bruker en advokat så går saken i samme retning som forbrukerrådet.

Men du bør heller gå til forbrukerrådet da dem har en del sånne saker.

Dem kontakter da selger og blir enig i en bra løsning før dem går videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt skriftelig.

Siste melding fra selger i dag var: "Du kan meddele advokaten din at du får ikke 5 øre av meg".

 

Tipper dette er noe som drar ut i sju lange og sju brede før det foreligger en løsning.

 

Er vel bare å be banken pent om lån til en ny bil imens slarvekasse står ubrukelig på tunet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går heit an på saken noen kan gå veldig fort fra en uke til flere uker går heilt på hvor langt selgeren går om dette blir en tvist sak.

Men som regel kan dette løses bare med noen telefoner fra forbrukerrådet selger gir seg som regel før det går til tvist om han ikke vil bruke masse penger og tid på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår