Gå til innhold

Hiace, registerreim eller kjede?

Ranger emnet


StartKnappen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Toyota HiaCe 2002 model D-4D motor. Bakhjulsdrift. 

 

På Tolerancedata står det utskiftingsintervall: 

Tannrem: Utskiftning interval - Ekstreme forhold (Gjelder Norge) 150.000 km/ 5 år

 

Tannrem det er vel den som driver pumpene osv / og eller dynamo?

 

Pleier og stå om det er Registerkjede når eg søker på biler der. Men på min HiaCe kommer det ikke opp noe. Kan ikke finne noe om registerreim på siden heller. Da må det vel være registerkjede?

 

Hvordan kan eg få avklart dette uten demontering?...

 

Den reimen som står over (antageligvis en multireim). Er det noe vits å bytte? Den gjør jo ikkje store skader dersom den engang ryker?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannreim = Registerreim.

Du har reg.reim på motoren din.

 

Hvis multireima ryker mister du servo og lading. Hvis vannpumpa er drevet av multireima mister du også kjøling. 

 

Moralen er, bytt reima i tide.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan jeg ikke hjelpe deg da jeg aldri har byttet reg.reim på Toyota, men normalt er at motor skal stå i ØD med kam og veiv på merkene sine.

Da skal kam og evt. dieselpumpe låses før reim tas av. Bytt spennrulle og løpehjul hvis det er med i et kit/nødvendig. Monter ny reim.

Kontroller at veiv, kam (og evt. dieselpumpe) står på merkene siden, roter motor 2 runder på veiv for hånd og kontroller merkene igjen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen..

Sett den slik den gamle sto.

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tannrem har blitt synonym for registerreim kommer vel av at det stort sett er den eneste reima med tenner. Skulle det mot formodning være flere reimer med tenner under panseret ville nok manualen vært mer spesifik.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
On 1/6/2015 at 11:07 PM, ascona75 said:

Ja. tannrem`en går kun til diesel pumpen på disse motorene og det eneste som skjer om denne ryker er at motoren stopper.

 

Skal være ca. 1,5 times jobb å bytte den.

Skifta netopp på min 2005 Hiace 2.5L
Så da vitterlig ut som at reima gikk mellom veiva og kammen, så vil tro at et reimbrudd har potensial for å forårsake motorras!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår