Gå til innhold

EU-kontroll, visker bakrute 2-er feil

Ranger emnet


Mocca

Anbefalte innlegg

Fikk 2-er feil for defekt vinduspusser på bakrute på EU-kontroll. Sjekket den reviderte kontrollveiledningen for PKK gjeldende fra 31.12.13 til 1.1.15, der står kun om vinduspussere på frontrute. Ergo ingen krav om funksjonell visker på bakrute. Hvilket er logisk siden det er mulig å ha biler uten bakrute og det er lovlig med fullt sotet bakrute(hvilket gir dårligere utsyn enn en usotet rute med defekt vinduspusser).

 

Noen som har annen info som tilsier at dette er en 2-er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det visker bak så er d påkrevd at den virker sånn den skal, så ja dette er en 2 feil på eu.

Derimot at du tar armen av så den er borte da er det godkjent du kan sette på en sånn lapp der den har stått?

Da vil det si at du ikke har dette montert fra før og når du da kommer på eu så er dette ingen feil eller mangel og det er heilt lovlig.

Men nå som du har fått feil så må du også fikse dette får å få godkjent bilen din nå som du har en 2 feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper det har du nok kanskje rett i att han kan gjøre det har jeg ikke prøvd før :)

Et verksted vil vel rapporterer  inn til Statens vegvesen hvilke feil og mangler man har på kjøretøyet, som deretter blir godkjent etter utbedring.
Hvis man på kontrollsted nr 1 har f.eks 5 feil. Reiser til kontrollsted nr 2 som finner 4 feil, så er vel ikke den 5. (opprinnelige) feilen borte, og dermed vil ikke bilen bli godkjent.

Skulle nå tru at dem rapportere da til Statens vegvesen att bilen har feil og dette må utbedres eller kanskje dem ikke gjør det før slutt kontrollen at bilen er godkjent?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det har blitt noe nytt de senere år, så rapporterer ikke verkstedet til vegvesenet før bilen er blitt godkjent. 

Men som sagt, det kan ha skjedd endringer de siste årene som jeg ikke har fått med meg etter jeg sluttet med dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha bilen på eu så hadde jeg en feil på bilen som jeg tenkte jeg kunne fikse etter å tatt eu men da sa han at det var best å fikse dette før jeg tok eu på grunn av at dem rapporterte inn.

Det ene feilen jeg hadde da hva og kodde inn abs modulen etter bytte av den så abs lyste kodet da inn den.

Så kunne ta kontrollen ingen feil på eu denne gangen.

Så det jeg skjønte på han da at dem rapporterte både før og etter?

Om det er bare noen som gjør dette er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at "alt påmontert utstyr skal virke", det innebærer også bakrute visker.

Er den borte er det ingen feil, men er visker montert på og ikke virker er det en feil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info folkens. Hvilket sidetall i kontrollveiledningen står det at alt påmontert utstyr skal virke? Vil bare se at det står der :) på side 1 står det at kun oppsatte punkter i kontrollveiledningen er avgjørende for bedømming av eventuelle mangler. Og jeg finner ingenting om vinduspusser bak(det er spesifisert at fremme skal virke) ei heller ikke punktet om at alt påmontert utstyr skal virke.

 

 

Om jeg forstår det riktig det som er sagt her, så kunne jeg sluppet feil dersom jeg fjernet vinduspusseren og teipet igjen hullet før kontrollen? Men siden vinduspusseren var der og ikke virker så blir det en 2-er feil? Merkelig...

 

Sentrallåsen på mitsubishien virker ikke, AC funker ikke(varmen virker), ingen av setevarmerne virker, radioantenna er knekt. Fikk ingen feil på dette. Burde jeg fått feil på dette og da og egentlig være glad for at jeg bare må reparere vinduspusseren? Det blir da fortsatt solgt biler uten AC og setevarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt biler på verksted som ikke er blitt godkjent. Da står det nederst på skjemaet at det er sendt inn til SVV med anbefaling om at kjøretøyet ikke godkjennes. Dette har det gjort så langt tilbake som jeg kan huske. Blir litt rart for meg at du kan ta en ny kontroll når det er rapportert inn en kontroll med mangler til SVV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår