Gå til innhold

Min W202 C180 svarer ustabilt og dårlig på gasspådrag ??


tdt58

Anbefalte innlegg

Hallo ! icon_question.gif

Har skaffet meg en MB C180 1997 st.vogn som oppfører seg merkelig. Bilen har gått 270 000 km. Har ikke hatt den så lenge ennå, men begynner å kjenne dens merkelige uvaner. Bilen starter lett og går fint på tomgang. Når jeg kjører svarer den ikke alltid på gasspådrag. Istedenfor å dra på gearet jeg kjører i må den iblant geare ned noe som skulle være helt unødvendig. Andre ganger oppfører den seg slik jeg tror disse bilene skal gjøre. Så dette virker altså som en periodisk greie. Har kjørt den på datatest og den viste ved første test feil på luftmengdemåler og lamdasonde. Skiftet luftmengdemåler og luftfilter. Innbiller meg at det hjalp noe. Kjørte den igjen på test og fikk feil: "023 lamdasonde avbrudd." Har nå skiftet den uten at det gjorde noen forandring. Ikke datatestet den etter det. Har sjøl ikke veldig greie på det mekaniske så henvender meg altså til dere veteraner. Har hatt noen Mercedeser, men de har alle vært diesel. "Godbilen" min som er en w124 300tdt står desverre ute her m hull eller sprekk i bunnpanna. Så trenger bunnpanne bare for å ta med det også.
Ang. C180'n oppdaget jeg noe rart da jeg kom hjem igår. Jeg sto utafor garasjen på tomgang med bilen i park. Prøvde ruse den litt og den svarte greit. Så prøvde jeg å tråkke gassen i bånn. Det som da skjer er at den blir stående å variere mellom 3700 og 4000 omdreininger. Der blir den stående å pumpe opp og ned uten variasjon. Får den ikke høyere enn 4000. Har hatt den over det når jeg kjører. Så dette er merkelig. Har jo lest igjennom diverse forum og lest at denne C180'n har lignende problem for andre også. Så på noen videoer på Youtube om Throttle Body Cleaning, men d var mest 230 d handla om. Kan det også gjelde min C180 tro ? Noen av symtomene virka kjente. Er veldig mottagelig for tips og råd ang. dette problemet. Var en som sa jeg måtte bytte filter på automaten. Har kjøpt filter og har tenkt bytte det, men t.o.m jeg skjønner at det ikke er årsaken siden bilen står slik å pumper i park m bånn gass ? Eller ?
Får opplyse at jeg kjenner tidligere eier som har hatt bilen noen år. Han er ingen grisekjører og har passet godt på bilen. Han har brukt bilen veldig lite de to siste årene.
Noen som har en løsning eller noe forslag ang. dette problemet ? Takker på forhånd så mye for alle mulige svar ! icon_biggrin.gif

Hilsen Morten fra Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Opel Astra !!

 

Takk for svar ! Jeg også tror nå mere og mere at dette er en "fillefeil" et eller anet sted. Som plugger eller coil'er. Jeg hadde egentlig tenkt til å komme med en del 2 på den bilen. Har nemlig kjørt den 8-10  mil  m småkjøring rundt i bygda idag. Og bilen er jo spinn vill ! icon_boulax.gif  Den "tuller" ikke bare rundt 4000 omdreininger, men også på alt før.  Fra full stopp og oppover er den iblant nesten umulig å få fart på. Drar ikke bare vil geare ned. Så jeg har også tenkt plugger, bensinpumpe eller lignende. Har ikke fått sletta lamdafeil, men får gjort det på mandag. Er ikke så sikker på om det gjør noe at feilen ligger der. Er det feilen tror jeg bilen vil gå fint selv om feilmelding blir liggende. Ellers har jeg hørt at regkjede er noe som ofte ryker eller blir slakt før 120 000 på disse bilene. Det sitter vel en føler som ville sagt fra om det tror jeg. Så jeg tror jeg begynner med plugger Astra. Takk for svar og godt tips ! Skal bytte dem imorra. Kommer med tilbakemelding ! Fortsatt mottagelig for tips og råd ! Takk !  1-winking.gif

 

Hilsen tdt58 i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Josund ! 1-winking.gif 

 

Takk for tipset ! Det er det samme jeg selv har havnet på av mulige årsaker. Noe veldig enkelt. (håper da det. boxer.gif) Hadde det vært et slags system i uregelmessighetene  kunne det muligens ha vært noe alvorligere. Siden disse "anfallene" denne bilen får kommer hultert i bultert velger jeg å tro at det er noe enkelt. Men jeg har som tidligere nevnt svært lite greie på mekanikk og motorer. Trives heller bedre i ledningene. smiley.gif  Tenkte nå jeg skulle prøve å få skifta disse pluggene. Skifter kabler og coil'er samtidig så får vi se.

En god søndag ønskes fra Solør.

 

tdt58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

Har hatt samme problemet og min stoppet dessuten helt ved halv tank.

Jeg skiftet så alle filtre, bensinpumper osv, men fortsatt problemer med gasspådrag og stopp ved halv tank.

Har nå fått fikset det og årsaken og problemet var som følger;

Bensintanken er opphøyd på midten. Bensinpumpen pumper bensinen både frem til motoren og overskuddsbensin tilbake til tanken, samt trykket skal flytte bensinen i tanken over til den del av tanken hvor utløpet frem til motoren er.

Årsaken var tette/trange bensinrør til, og fra motoren. Returledningen er like viktig.

Blås, stakk opp, rens bensinslangene og problemet blir løst (forutsatt et bensinpumpen er ok selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Løpegutten !

Takk for info ! Morsomt å se at d fortsatt er "liv" i tråden. smile.gif   Dette du skriver om er noe jeg faktisk sjøl har tenkt på. Ikke så detaljert, men har etter langt tid endelig funnet en slags "system" i galskapen. Har funnet ut når dette virkelig blir "plagsomt".
Etter mitt forrige innlegg her har jeg prøvd mye. Har som nevnt i tidligere innlegg skifta MAF og lamdasonde. Uten at d hjalp. Har også nå fått kjørt ny test. Uten feil !? Jeg har hørt de som sier at hvis man skifter noe som man har fått feilmelding på i datatest vil ikke bilen skjønne dette før man har fått "nulla" feilmelding. Dette har jeg ikke trodd på ! Greit nok at "data" er "data", men så "data" er ikke bilen. smile.gif Om dere skjønner hva jeg mener. Jeg driver selv m data og har gjort d siden før Windows og internett. Derfor syntes jeg dette hørtes for ulogisk ut. At hvis bilen fusker p.g.a. en feil påvist på test vil den fortsette å fuske selv om du utbedrer feil. Inntil du har kobla den til data og nullet feilen ? Den ble for drøy for meg. Noe som viser seg å stemme. Før forrige datatest hadde jeg feil på MAF og lamda. Dette ble skiftet. Kjørte en stund, men ettersom jeg hadde hørt dette kjørte jeg ny test m samme Bocsh-tester. Og den viser null feil. Så bilen har altså "nullet" seg selv. Så d er vel heller slik at skifter man ting datatest har bemerket vil hjernen etter litt kjøring selv skjønne dette og nullstille seg.
Har også skiftet plugger, pluggledninger og begge coil'er. Har også tilbakestilt automaten som visstnok lagrer kjørestil. Trodde egentlig ikke d ville hjelpe, men bare for å prøve. Plugger og pluggledninger så greie ut. Eneste jeg så var at to av de gummi'ene som trer seg på pluggene var litt ødelagt nederst. D var de to som Coil'ene sitter på.
Så tilbake til "system" i galskapen.yelrotflmao-vi.gif  Dette m dårlig gasspådrag er utvilsomt verst når d er skikkelig snøvær og snøen føyker rundt bilen. Eller når d er dårlig brøyta. Har siden jeg fikk bilen sett at dette "plastdekselet" som sitter rundt bensinfilter og bensinpumpe bak v høyre bakhjul sitter noe løst. Tror d kan mangle noen skruer / fester. Første gang jeg så d virka d som d ikke satt rett. Fronten på d pekte nedover og så lavere ut enn d skulle. Jeg bare vridde d slik at d ble rett. D skal jo også være en plastplate under bilen som dekker til automat og motor. Den var tatt av når jeg fikk bilen, men fikk den med. Har akkurat kikket på den nå da jeg plutselig tenkte på at den kanskje var kappet i bakkant. Slik at plasten under bensinpumpe ble hengende igjen. Ser på denne plata at d nok ikke er kappet i den.
Ihvertfall er d slik at når jeg kjører i nevnte værtype blir bilen vanskelig. Men den stopper aldri helt. Bare drar dårlig. Hadde den inne på et potetlager sist d snødde her og kikket litt under den. D var så tettpakka m snø under dette dekselet at jeg faktisk ikke klarte å pirke meg frem til pumpa m et brekkjern. Ser ut til at når jeg kjører så vrir dette dekslet seg ned i forkant. Noe som altså blir som en plog mot snøen på veien. Så dette kan jo helt klart ikke være bra. Har nå tenkt å få gjort noe m dette. Hadde tenkt å skifte både pumpa og filteret, men mulig d hjelper mye bare å få gjort noe så d ikke pakker seg m snø under der ? Har allikevel en mistanke om at d er noe mere enn snø som skaper problemene mine. For dette kommer iblant også på normalt føre. Så kan hende d er som du skriver Løpegutten. At jeg burde gjøre rent bensinledninger. Som sagt har min aldri stoppet helt som din tydeligvis gjorde. Er egentlig veldig fornøyd m bilen bortsett fra dette. Syntes d er spesielt merkbart når jeg skal dra igang etter stopp i et kryss eller noe. Da er den iblant som død og må gi full gass for i d hele tatt å komme meg av flekken. Den kan også være slik at jeg kommer meg til tredje gear og holder jevn gass og jeg merker at den kommer og går litt. Er jo klar over at dette ikke skal være noen racer, men burde jo være stabil. Kan og nevne at den bruker utrolig mye bensin. Har ikke turt å måle den, men den bruker langt over liter'n på mila.1zhelp.gif  Dette ble langt, men greit å få m alt. Kanskje andre også har lignende problem. Så neste ting nå blir å få gjort noe m bensinsystemet. Har også lest at eksossystemet kan gå tett på disse bilene. At d visstnok kan ha noe for seg å demontere i forkant og høytrykkspyle. Vet ikke riktigheten i dette, men er vel mulig d er katalysatoren som går tett ? Om den tåler høytrykk er en annen sak. Freak_anim.gif Har også dette gass-spjeldet liggende her. Tenkte også skifte d for å prøve. Her skal intet være uprøvd. Tusen takk for tipset Løpegutten ! Flere tips mottas m stor takk !! wink2.gif

 

Hilsen tdt58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår