Gå til innhold

Bremsene ligger på: Høyre bak. Ford Mondeo 1,8 2001


JAK89

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde bilen min på EU/PKK kontroll.

Hadde som vanlig en del feil som må utbedres.

En av merknadene jeg fikk, var at bremsene ligger på: høyre bak. Har byttet bremseskive og bremsesko på begge sider, pga. slitasje og rust. Og jeg smørte opp bremsekaliperen med kobberfett. Problemet forsvant ikke.

Etter nærmere undersøkelse så har jeg funnet ut at det er armen på kaliperen som er koblet til håndbrems som ikke vil gå tilbake etter at håndbrems er aktivert. Når håndbrems er aktivert holder den også dårlig på skivebrems.

Venstre side er helt ok.

 

Er det noen som vet om dette pleier å skyldes dårlig håndbrems wire eller at det er noe gale inne i selve bremsekaliperen hvor "stempelet" vandrer. Og isåfall en måte jeg kan fikse det på?

Hvis jeg hjelper fjøra med håndmakt så får jeg nullstilt bremsene. Så det er for stor motstand en plass til at fjøra klarer å gjøre jobben sin.

(Bildene er fra venstre side. Bare for å illustrere. Er ingen synlige feil på høyre)

post-146845-0-46948400-1412591703_thumb.jpg

post-146845-0-66982500-1412591715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verifiser først om det er wire eller caliper som går trått.
Ta av wire og kjenn om armen går rett, dra samtidig wire frem og tilbake, den skal gå relativt lett.

Har hørt om mange tilfeller på Mk.3 Mondeo at brekk wiren er en gjenganger.
Har selv byttet den på en Mk.3 Mondeo jeg hadde.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå relativt sikker på at det er vekten frahåndbrekkwire som gjør at bremsecaliper ikke klarer å nullstille seg.

Hvis jeg kobler fra håndbrekkwire så nullstiller selve caliperen seg uten hjelp fra fjøra.

Virker som at hånbrekkwire glir fint i strømpen, og den drar seg inn selv om hånbrekket er nede.

Syns det er veldig rart at fjøra ikke klarer å dra ut håndbrekkwire for å nullstille caliper.

Jeg må altså vri armen på caliperen ca. 2mm før caliperen slipper trykket på bremsene.

 

Noen som har noen tanker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår