Gå til innhold

Bot for kjøring uten forsikring

Ranger emnet


leibilist

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg fikk en sivil politibil etter meg inn på kundeparkeringa til en butikk.Jeg var klar over at det var avskiltingsbegjæring på bilen. Manglende EU kontroll,omreg..Årsavgift og forsikring. Jeg er ikke bevist utnytter av systemet men jeg får ikke forsikring grunnet betalingsanmerkninger fra tidligere tider.Det ender med avskilting og en bot på kr.5000.Grunnet kjøring uten lovlig forsikring.Jeg har blitt avskiltet flere ganger grunnet manglende forsikring uten at forelegg har blitt nevnt Jeg har kjørt bil i 25 år uten å hvert involvert i skadesaker.Jeg har heller ikke prikkbelastning.Uten at det vedrører saken.Jeg vet også at skadelidne får dekket skader av trafikkforsikringsforeningen uten tap av den grunn.Manglende forsikring står ikke oppført i bøteregisteret til UP som er likt over hele landet.Jeg er ufør og avhengig av bil.jeg har lite å rutte med siden jeg også har trekk i trygd. Jeg har aldri hørt eller lest at forelegg skrives ut i lignende saker.Jeg er siktet etter Bilansvarsloven § 20.Er det bare i Telemark di har begynt å praktisere/tolke denne loven slik.Er det noen som har opplysninger eller meninger om dette. Hilsen lei bilist.cop_light.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leibilist:  

 

Tror du har en særdeles dårlig sak her. Politiet kan utstede bøter ved brudd på loven. De behøver nok ikke følge noen liste gjeldende UP, men finner nok lett hjemler for bøter flere steder i ditt tilfelle. Det du har gjort her er jo direkte livsfarlig og kan medføre ubotelig skade på det verst tenkelige, menneskeliv. Det er riktig som du sier at Trafikkforsikringsforeningen kommer inn i bildet om man blir påkjørt av en bilist uten gyldig forsikring, men uten at jeg kjenner prosedyrene deres 100% antar jeg at Trafikkforsikringsforeningen vil rette et regresskrav mot fører av bilen/eier av bilen straks de har mulighet til dette. 

 

Din finansielle situasjon og helsestatus gir ikke deg lov til å omgå loven. Dette for alles sikkerhet.

 

Det er jo en grunn til at man har innført EU-kontroll. Det er jo for å sikre at bilparken som kjører på norske veier holder et minimum av standard hva gjelder sikkerhet, noe din bil ikke holder da den ikke er godkjent. 

 

For min del er jeg glad den bilen er avskiltet. Vil ikke ha den på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han har gjort er ikke potensielt livsfarlig med mindre det er tekniske feil på bilen. Og det vet du ingen ting om, ForsikringsDude. Man kan mislike at fyren snylter på samfunnet, men å hevde at han utgjør noen umiddelbar livsfare for sine omgivelser kan ikke stadfestes uten å vite noe om den tekniske tilstanden på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han har gjort er ikke potensielt livsfarlig med mindre det er tekniske feil på bilen. Og det vet du ingen ting om, ForsikringsDude. Man kan mislike at fyren snylter på samfunnet, men å hevde at han utgjør noen umiddelbar livsfare for sine omgivelser kan ikke stadfestes uten å vite noe om den tekniske tilstanden på bilen. :)

Det og kjøre uten forsikring er livsfarlig og du skal ha god råd for og kjøre uten forsikring. Fordi en skade kan utgjøre et tosifret million beløp og tenk deg hvis denne føreren blir skadet for livet i en ulykke,katastrofe for han.

Et kjøretøy som ikke er eu godkjent er livsfarlig fordi det ikke tilfredsstiller minste kravet til sikkerhet som er en eu godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han har gjort er ikke potensielt livsfarlig med mindre det er tekniske feil på bilen. Og det vet du ingen ting om, ForsikringsDude. Man kan mislike at fyren snylter på samfunnet, men å hevde at han utgjør noen umiddelbar livsfare for sine omgivelser kan ikke stadfestes uten å vite noe om den tekniske tilstanden på bilen. smile.gif

Hei

 

Det kan jeg være enig i. Uten anelse om hva som er feil med bilen har jeg ikke store grunnlaget til å kunne uttale meg. Men er den ikke godkjent i henhold til reglementet, så bør den av prinsipp ikke kjøre på veien. Det av respekt for medtrafikanter eller omstendighetene rundt forøvrig. Kjører man en bil som av en eller annen grunn ikke er lovlig, så bør den av veien. Det er nå min mening. 

Så om jeg får korrigere ditt utsagn litt, så vil jeg si at han absolutt er en potensiell livsfare, men ikke nødvendigvis utgjør en umiddelbar livsfare for sine omgivelser. Den risikoen er jeg ikke villig til å ta som medtrafikant. Det burde ikke du være heller mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår