Gå til innhold

Girkasse kobler ut ved for mye gass

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Chevrolet Conversion 1989 6,2 l automatgir der hvis jeg trykker for hardt på gasspedalen kan det virke som om girkassa kobles ut, jeg får altså ikke motorkraft hvis den trykkes for langt inn. Den har gått 366 000 km. Girkassa lekker også noe olje. Den kjører fint, starter fint og akselererer greit sett bort ifra at pedalen ikke kan bli trykket helt inn. Noen som har noen idé om hva det kan komme av? Jeg er veldig lite bilkyndig så jeg setter stor pris på alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som målte sist. Det skal vistnok være riktig menge olje, men jeg fant først ut i stad at bilen må ha kjørt seg varm og at man skal måle mens motoren går på tomgang og dette vet jeg ikke om den forrige gjorde. Skal prøve å måle nøyaktig og evt. fylle på og se om det bedrer seg. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier, får ikke motorkraft, vil det si at motor dabber helt av, eller at girkassa på en måte går i fri?
Må du starte motor på nytt, eller holder det å stanse for så å kjøre avgårde igjen?

Hvis oljenivået er riktig vil jeg tro det er converter som ikke er helt i balanse, alt. kan det være slitte lameller og at den da ifm. pådrag kobles ut.
Jeg er ingen ekspert på automat, har igrunn skrudd veldig lite på det sett bort ifra vanlig vedlikehold.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier, får ikke motorkraft, vil det si at motor dabber helt av, eller at girkassa på en måte går i fri?

Må du starte motor på nytt, eller holder det å stanse for så å kjøre avgårde igjen?

 

Hvis oljenivået er riktig vil jeg tro det er converter som ikke er helt i balanse, alt. kan det være slitte lameller og at den da ifm. pådrag kobles ut.

Jeg er ingen ekspert på automat, har igrunn skrudd veldig lite på det sett bort ifra vanlig vedlikehold.

Nei det som skjer er at det virker som den går i fri, bare man gir mindre gass går den i gir igjen. Det er ikke nødvendig å starte den på nytt eller å stoppe, man merker plutselig at turtallet øker ganske fort uten at man får motorkraft. Dette skjedde relativt ofte i oslofjordtunnelen i og med at det er en ganske bratt bakke. Hvis det er noe av det du nevnte som ikke er på greip, er dette noe som er dyrt å få fikset på et verksted?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noko med kickdown, sidan det skjer ved fult gasspådrag og sidan den skiftar til N og fri. Men så er spørsmålet. Kvifor vil dei ikkje fortsette å gire ned? Du kan prøve å måle oljetrykket på automatkassa på alle målepunkt.

Dette skjer til og med i første gir. En annen ting er at musikkanmegget kobler ut også når jeg gasser for mye. Kan det ha en sammenheng? Har fått høre at dette bare kan være en enkel jordingsfeil. Er som sagt lite bilkyndig. Hvordan måler man oljetrykket på girkassa? Og hvilke målepunkt der det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår