Gå til innhold

EU kontroll - Rust bremserør

Ranger emnet


FirstPrice

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte en bil av en kar. Var tatt EU kontroll og skiftet deler for rundt en 32 000kr.Kvittering medfulgte.

Ble tatt en etterkontroll på samme verksted, der de fant rust på bremserør, foran, midten og bak. Han som eide verkstedet ga eieren av bilen et bud, å kjøpte den, for å selge videre til meg.

 

Etter dette skulle jeg til å skifte røra foran,midten og bak, men jeg finner ikke rørene rustne - Men da igjen, så er ikke jeg noen ekspert (mildt sagt) på bremserør.

 

Jeg tok et kjapt bilde av røra midt under bilen. Noen som har en mening om tilstand? De prikkene nederst til høyre er vann-dråper. Ikke rust.

 

20140822_125105_zpsd8a685c7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se på det bildet, men jeg betrakter ikke det som rust slik jeg ser det nå. Men et høyoppløst bilde fra nærmere hold vil kanskje endre saken.
Uansett, syns det er suspekt at han har fått nye feil på en etterkontroll. På en etterkontroll skal kun feil fra forrige kontroll sjekkes.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har blitt rustangrep på bremserør MÅ de byttes, å pusse vekk rusten bare for å få bilen igjennom er noe av det verste du kan gjøre!
Rørene blir svekket og brått har du et hull som det spruter bremsevæske ut av. Kjører du med det vil du ila. kort tid miste bremsene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bådde vanskelig, og farlig å ta stilling til rust på bremserør via bilder. Iallefall å påstå at "ikke er rust". På bildene du har sendt ser ikke jeg helt det store problemet, men når det er sagt så er det noe man ikke kan ta en konkret stilling til uten å se over hele anlegget (bildet der viser bare en liten del), og rør oppheng og andre utsatte plasser må kontrolleres visuelt.

 

Jeg anbefaler deg å ta en etterkontroll (bør koste 150,- eller noe sånt, tar de fem minutter og litt trykking på en pc) på et annet verksted, som eventuelt kan gi deg en formell bekreftelse på om rørene er i god stand eller ikke.

 

Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bådde vanskelig, og farlig å ta stilling til rust på bremserør via bilder. Iallefall å påstå at "ikke er rust". På bildene du har sendt ser ikke jeg helt det store problemet, men når det er sagt så er det noe man ikke kan ta en konkret stilling til uten å se over hele anlegget (bildet der viser bare en liten del), og rør oppheng og andre utsatte plasser må kontrolleres visuelt.

 

Jeg anbefaler deg å ta en etterkontroll (bør koste 150,- eller noe sånt, tar de fem minutter og litt trykking på en pc) på et annet verksted, som eventuelt kan gi deg en formell bekreftelse på om rørene er i god stand eller ikke.

 

Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru.

 

Det er nettopp det jeg også mener. Når det er såpass omfattende at alt av bremserør skal byttes, så burde det også se ut som det.

 

Jeg har allerede bestilt etterkontroll på et lokalt verksted. Så får de se hvordan det står til. Sier de at det burde byttes, så bytter jeg. Er ikke verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru.

 

Så klart, jeg mener ikke at de ikke kan det. 

Men min mening er at hvis de er så udugelige at de må gå over bilen en gang til og da i tillegg setter feil på en ting som åpenbart var der ved kontrollen ville jeg byttet verksted. (Alt. setter opp feil som ikke er tilfellet - avhengig av utfallet her)

For meg fremstår det som at de ikke har den nødvendige kompetansen til å utføre PKK.

 

Jeg har selv gått over biler som har vært på PKK et annet sted og funnet utslitte klosser og dårlige opphengskuler etc... Det er rett og slett skremmende hvor enkelt noen mekanikere ser på PKK. Noen bileiere tror faktisk at PKK er det samme som en tilstandsrapport og kjører da i 2 nye år uten å gjøre noe som helst.

Hvis da det ble unnasluntret på PKK og det f.eks var dårlig endeledd eller bærekule, kan det få ganske store konsekvenser i trafikken.

 

I denne saken til TS, selvfølgelig er det bra at verkstedet retter opp i sitt eget elendige arbeid hvis bremserøret er dårlig, men jeg mener at det skulle ikke hvert nødvendig i utgangspunktet hvis folk gjorde jobben sin.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår