Gå til innhold

ulyder i clutch?

Ranger emnet


vidarp

Anbefalte innlegg

Backstory: For et par måneder siden oppdaget jeg en lekkasje under blikkboksen min (Kia Shuma 1999, gått ca 107800km per dags dato). Hatt den i cirka 2 år, og aldri hatt noen større problemer. Utførte nettopp et oljeskift, og grunnet lekkasjen jeg sikter til ovenfor, har jeg nettopp utført en motorvask. Denne motorvasken har gitt meg noen flere vansker. Har ikke sett noe mer til den lille lekasjen, so there's that. For det første fikk jeg vann/fuktighet inn til tennpluggene, noe jeg oppdaget etter at bilen fikk noen alvorlige "hoppeanfall". Dette løste jeg gjennom å få tørka pluggene (og etter å ha oppdaget at de som skifta pluggen tidligere i vår, ikke hadde satt på dekslene skikkelig...) og spraya på litt CRC, gikk bilen smertefritt igjen. Dagen etterpå begynte plutselig clutchen å slure hver gang jeg trykka den inn. Og etter et par dager begynte også bilen å "hoppe" på nytt (mistenker mer fukt...). 

Problem:
Hva kan være greia med clutchen? Den lagde aldri ulyder før etter motorvasken. Hver gang jeg trykker den inn, omså bare bittelitt, kommer det en hveselyd/slurelyd. Den (clutchen) vibrerer ikke noe, og jeg får gira uten noen vansker, det er selve lyden som plager meg. Tenkte jeg skulle høre litt her hva forumekspertene mener på temaet, før jeg blar opp fra studiekassa og får boksen diagnosert hos mekaniker. Skulle gjerne lagt ved en lydfil av det, men forumet tillatter det ikke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det lekker fra simringen bak svingjhjulet ditt. Så da havner det olje på clutchdelene som gjør at det slurer.

Kommer olja fra der hvor girkassa sitter skrudd innpå motoren? 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår