Gå til innhold

Batteri, dynamo eller katalysator? Bravo


Sendipendi

Anbefalte innlegg

Skjedde noe veldig skummelt med lille gobilen min, i går kveld begynte det å komme litt vond lukt fra eksosen og fra panseret, stinket gammelt egg. Det var ikke så veldig voldsomt, men så i dag når jeg skulle starte bilen (har start problemer fra før av) så nektet den å starte, trodde jo det var dynamoen som ikke funket helt siden alt det elektroniske i bilen min flimrer når den er på  (inkl kjørelys). Så kjørte jeg bilen i hele dag, måtte starte den i gir hver gang den hadde stått mer en 5 min... Jeg kjørte da hjem til min gode far nå rett etter midnatt, og da vi åpnet panseret sto da batteriet i fyll røyk, det rant veske ut og det luktet noe inn i helvette. Vi tok selvfølgelig da ut batteriet, men nå lurer jeg på, hva som kan være gale?  Min far mener det er dynamoen pga den flimringen bilen alltid lager men han er ikke sikker, kan likegodt være katalysatoren.  Vi har ett batteri stående i båten som vi vurderer å ta over i bilen å se om det kanskje kun er batteriet selvom jeg tviler sterkt.... noen her med tanker om dette?? Takk på forhånd.. smile.gif

 

savner lille johnny bravo allerede frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig defekt batteri, men kan også være overlading. Start med å sett inn et nytt batteri, start bilen å mål ladespenning på tomgang og ved 2500-3000rpm.
Ladespenning skal ikke overstige 14,5v ved turtall og ikke være lavere enn 13,8v på tomgang. Ideelt skal ladespenning være på 14,4v hele tiden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår