Gå til innhold

Klage på bruktbilkjøp..?

Ranger emnet


Jahny

Anbefalte innlegg

Heisann! Trenger litt råd...:

 

Kjøpte en 01mod Allroad, 12. Mai-14. Hadde den på en hovedservice den 6. Juni, der det kom frem "en del" feil på bilen:

 

- bremsevæskelekkasje caliper v.side

- svetting drivflenstetteringer bakaksel

- lekkasje utgående tettering girkasse; derav(?) mye oljesøl rundt bunnpanner

- store sprekker drivmansjetter foran, hull h.side

- litt slakk multistrammer

- litt slakk nedre lenkearm h.side i indre foring

- klakking fra tannstang h.side, når man slår på hjul

- Bremseskiver utslitt foran (dette sa jeg i fra til selger etter prøverturen, og fikk en liten prisavslag)

 

Selger noterte, i salgskontrakten, og gjorde meg oppmerksom på slitte sommerdekk, men skulle kunne brukes en stund til. Da jeg skulle legge om til sommerhjul, så ser jeg at 2 av dekkene er skjeivslitt til corden.

 

I salgsannonsen hadde han skrevet "flott og velholdt" og "tilnærmet strøken utpå og inni". Det var også opplyst at kammer, reg.reim (m/vannpumpe) og luftdempere + kompressor var byttet. Dette stemmer og ble byttet for ca 50.000km siden, fikk jeg opplyst da jeg tok kontakt med verkstedene som har hatt bilen inne hos seg. Bilen er gått ca 258.100km på kjøpstidspunktet. EU ok 22.10.12.

 

Det jeg lurer på om det er saklig og god grunn nok, til å kreve deler eller hele ovennevnte feil utbedret av selger? Bilen er ellers fin og bra.

Er jo en gammel bruktbil, og jeg kan jo skru selv på meste av dette. Noe av dette må jeg nok sette bort til et verksted.

Har sett litt på forbrukerrådet sine sider, men er usikker på om dette er en mangel. Hva mener folket?

 

Mvh

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du får medhold hos forbrukerrådet med dette, mesteparten her mener jeg er ting som selger ikke nødvendigvis ville ha peiling på var slitt / sprukket mm, er jo for det meste slitasjedeler, spesielt etter 13 år og 260.000 km....

Han har jo tydeligvis ikke sjult ting for deg, som du av den grunn ikke kunne se....?

Dekkene kunne du se like godt som selger om var / ikke var utslitte.

Litt bløff å si at en 13 år gammel / 26.000 km gammel bil er "tilnærmet strøken utpå og inni", det burde du nok selv se den ev. ikke var.

Dette er bare min mening, men hva vet vel jeg som har vunnet 2 ganger gjennom forbrukerrådet etter kjøp av bil(er).

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med disse over her. Du har tross alt kjøpt en 13 år gammel bil med mange km på tellern! Du kan nesten ikke forvente noe annet mener jeg.. Å ang de dekka så burde du vel sett det når du hentet/kjøpte bilen. 

Som det nevnes over her så burde du hatt naf test hvis du var usikker.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med med de 3 over meg. 
Når en bil ga gått såpass langt og er såpass gammel må en dessverre regne med at kostnadene kommer, og en A6 C5 Allroad er jo ikke akkurat kjent for å være billig i drift som brukt bil.

Er vel ikke helt enig i NAF test, men du som kjøper har undersøkelsesplikt.
En kjapp titt under bilen og inn på drivakslinger/girkasse/understell ville nok avslørt litt av dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er en eldre bil og feil må man regne med :

 

- bremsevæskelekkasje caliper v.side

- svetting drivflenstetteringer bakaksel

- lekkasje utgående tettering girkasse; derav(?) mye oljesøl rundt bunnpanner

- store sprekker drivmansjetter foran, hull h.side

- litt slakk multistrammer

- litt slakk nedre lenkearm h.side i indre foring

- klakking fra tannstang h.side, når man slår på hjul

- Bremseskiver utslitt foran (dette sa jeg i fra til selger etter prøverturen, og fikk en liten prisavslag)

 

Angående svettingen på "drivflenstetting?", regner med det er qattro og det er snakk om diffen? Her ville jeg forsøkt å tilsette Omega 904. Hell på litt på girkassen og tannstangen også.

Dette er et super-middel de selger på Mekonomen. Ser ut som noe selvlysende radioaktiv olje hehe. Funker ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere over her. Fullstendig klar over at dette er en gammel bruktbil, gått langt. Men jeg måtte lufte dette ut av systemet mitt her. Man blir jo nesten paranoid av å selge en bruktbil (har solgt 2 på kun kort tid nå) i dag, med alle "reklamasjonssakene" som man hører om.

 

For å snu litt på flisa - hvis det var jeg som skulle selge denne bilen - så hadde jeg visst om disse "feilene", og seff opplyst om disse ved salg. Men jeg hadde jo igjen mest sannsynlig fixet dette for leeeenge siden. smile.gif Dette er jo noe som har vært en stund, mener jeg og tro. Jeg har jaffal vanskligheter med å tro at alt dette har oppstått først etter forrige PKK. Og jeg trodde at en oljelekkasje/-svetting var en 1er evt. en 2er feil på PKK.

 

Men samma det! Jeg fikk bilen til en grei pris (bittelitt under markedspris) og er kjent med noe høyere vedlikeholdeskostnader på disse bilene. Bilen er ellers fin og bra. Så lenge karossen er bra, og jeg slipper å kjempe mot rust, så kan jeg alltids skru litt selv. smile.gif

 

Men man trenger jo ikke å kjøpe det dyreste over disk på Møller/Sulland, når det finnes like gode - kanskje bedre - alternativer andre steder. 1-winking.gif

Et pris eksempel: Sulland skal ha 40K for luftfjæringer rund baut. Fåes fra statene til 1/4-del av prisen, ink kompressoren! Bare for å ta et eksempel. smile.gif

 

Takker for svar, meninger og råd om dette temaet! Og takk for forståelsen, om at jeg ønsket å ta opp dette. :)

 

Jan Henrik

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår