Gå til innhold

Renault Clio 2001, 1.2L Verdt å fikse på denne bilen etter overkoking?


Tonymann

Anbefalte innlegg

Hei,

Clioen har gått 175 000 km ca og jeg står mellom et valg om å vrake bilen, eller koste på den mer.

Det som har skjedd er at bilen overkokte på den siste turen jeg hadde, og det ble såpass ille at bilen stoppa av seg selv og at til og med oljepinnen var brent. Bilen har i lengre tid brukt mye mer vann enn normalt, uten at jeg har tenkt noe særlig over det. (Får hjelp av mekaniker hver gang noe skal skiftes)
Etter turen da overkokinga skjedde, kom det tett lag med røyk fra motor, og når jeg fylte på vann igjen noen timer senere, kom det hav av røyk ut eksospotta, og vanvittig trykk i vann beholderen når jeg fikk startet den igjen.. Bilen stoppet av seg selv når jeg flyttet fot vekk fra speed pedal. Og etter den ene starten jeg fikk, vil den ikke starte mer.

Når jeg prøver å starte bilen, jobber startmotoren, og jeg hører på motoren at den begynner å svive i 1-2 sekunder, før den stopper igjen.


Hva kan alt dette være??
Det jeg er skråsikker på er at jeg må få byttet topp pakning. Er dette en stor jobb for en slik bil?

Og når motoren har fått gjennomgå etter den over kokinga, er det lønnsomt for meg å koste på mer på den bilen? Og isåfall hva mer kan gå galt/må skiftes etter en overkoking på den motoren?


Setter pris på respons,

Hilsen en fortvilet Renault eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har kjørt den helt til den har stoppa, så er nok sansynligheten for at topplokket ditt er sprekt i tilegg. 

Det er ikke lett og finne ut, uten å demontere topplokket først. 

Om du har noen til å gjøre det for deg, så kan det hende du slipper unna med noen tusenlapper avhengig av om topplokket er skadet eller ikke. 

Er noen timers skruing regner jeg med, spørs jo og hvor god stand bilen ellers er i. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår