Gå til innhold

4-dørs pickup - anbefalingar?

Ranger emnet


Garegaupa

Anbefalte innlegg

Hei, folkens!


 


Eg går og leikar meg med tanken på å kjøpe meg ein 4-dørs pickup. Dette av di eg likar pickup-konseptet, men samtidig kan tenkje meg å ha mogelegheita til å (i alle fall på sikt) setje inn eit baksete slik at ein kan få med litt passasjerar òg.


 


(Og ja, eg er klår over at det kostar skjorta å få omregistrert bilen frå varebil til personbil før han har bikka 10 år, det er ein del av totalvurderinga som eg må gjere. 1-winking.gif)


 


Dei merka og modellane eg har sett på så langt er fylgjande:


  • Volkswagen Amarok
  • Toyota Hilux
  • Nissan King Cab / Navarra
  • Ford Ranger

Bilen kan vere ny eller bruka, og når det gjeld pris så ser eg det litt an, men i utgangspunktet så har eg ikkje lyst til å gå veldig mykje over kr 300.000,-. Viss det er snakk om ein bil som er innanfor garantitida (slik at eg ikkje kan/bør mekke på han sjølv) så vil nivået på servicekostnadane òg vere interessant å vite.


 


Det eg er ute etter er ein kvalitetsbil som er driftssikker og behageleg å køyre. Han må vere god på vinterføre og dårlege vegar. Bensin eller diesel har ikkje noko å bety, men eg vil ha manuelt gir (ja då, ja då, eg veit at eg er gammaldags icon16.gif).


 


Av dei eg har prata med så langt så får eg inntrykket av at enten Amarok eller Hilux vil vere dei beste alternativa, men eg ville gjerne høyre om det er nokon her som har nokon erfaringar å kome med? Eventuelt andre merke/modellar som de kan anbefale?


 


På førehand takk for alle svar! smile.gif


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten titt på Isuzu D-Max også.
Opp til 2012 mod. er litt gammeldags, men det er en bunnsolid bil.
I 2012 kom det en ny modell, denne er litt mer modernisert.

iom. at du sier opp til 300'000,- er nok Isuzu den som gir deg mest bil for pengene.
Nybilpris starter på 304'000,- hvis jeg ikke husker helt feil.
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svara så langt, karar! thumb.gif

 

EaglePilot: Er det nokon spesiell grunn til at du føretrekk amerikanske/kanadiske pickupar? Pris, kvalitet, eigenskapar...?

 

Jesper1201: Takk for tipset om Isuzu-en, den skal eg sjå nærare på! Me hadde ein Isuzu (vanleg to-dørs) som firmabil i det førre selskapet eg jobba i, når eg tenkjer etter, og den verka temmeleg ålreit.

 

Fleire som har nokon innspel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full size pick-ups (vanligvis kalt ½ ton, ¾ ton og 1 ton) er mer solide, romsligere, behageligere og varer lenger enn små "import size" Chevy_anim.gif.

De kan ha max. lovlig antall passasjerer i baksetene (når disse er installert) og har likevel lasteplan stort nok og med vektkapasitet til mer enn en kasse øl icon_ford.gif.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllande informasjon, EaglePilot. Eg reknar med at det då er modellar som F-150 og Super Duty du har i tankane?

 

Veldig flotte bilar dette her, men det ser for meg ut som dei kan vere litt vrine å få tak i her i Noreg? Eg ser at Ford ikkje fører desse her i landet, og dei eg finn på Finn.no er enten alt for dyre for meg (over dobbelt av det eg har sett føre meg som budsjett), utgamle eller ikkje 4-dørs.

 

Men det er kanskje eitt eller anna "triks i Ludo" eg overser her? smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..................eller Chevrolet Silverado eller GMC Sierra,1500 / 2500..................

 

Alle nye full size p/ups er nok ute av bilde grunnet pris, men du finner saktens gode / fine vel holdte brukte fra 2002 og nyere som skulle passe i smak og for budsjettet !

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full size pick-ups (vanligvis kalt ½ ton, ¾ ton og 1 ton) er mer solide, romsligere, behageligere og varer lenger enn små "import size" Chevy_anim.gif.

De kan ha max. lovlig antall passasjerer i baksetene (når disse er installert) og har likevel lasteplan stort nok og med vektkapasitet til mer enn en kasse øl icon_ford.gif.

 

Ja jøss! Har en kollega som farter rundt i en Ford F250 som har gått 250 000 km.... Han har bytta girkasse, ørten og fjørten forstillingsdeler, diverse elektronsiske dippedutter, sliter bremser og dekk av en annen verden og ligger på rundt  1,5 liter på mila, men kan fint bruke 2 liter om han gir på litt.... Fremkomligheten på beistet er mer eller mindre elendig pga av vekt og størrelse.... Kort sagt laget for det amerikanske markedet hvor deler, forbruk osv er av mindre betyding....  Isuzu'en min er ikke langt unna å ha gått 200 000 km, jeg har bytta en sensor og bremseklosser forran, og bruker halvparten av dieselen som F250'en! Drar 3 tonn lovlig på kroken og laster et tonn på planet. Nye D-max'en har 3,5 tonn på kroken lovlig, mer får du ikke godkjent i Norge uansett... Fremkomligheten er også en helt annen på for eksempel D-max'en og Hilux'en som er lettere og smidigere i terrenget enn et US drog med 1 km i akselavstand.....

 

Økonomi, driftsikkerhet og brukervennlighet da er det japsepickup som gjelder hele veien!

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss! Har en kollega som farter rundt i en Ford F250 som har gått 250 000 km.... Han har bytta girkasse, ørten og fjørten forstillingsdeler, diverse elektronsiske dippedutter, sliter bremser og dekk av en annen verden og ligger på rundt  1,5 liter på mila, men kan fint bruke 2 liter om han gir på litt.... Fremkomligheten på beistet er mer eller mindre elendig pga av vekt og størrelse.... Kort sagt laget for det amerikanske markedet hvor deler, forbruk osv er av mindre betyding....  Isuzu'en min er ikke langt unna å ha gått 200 000 km, jeg har bytta en sensor og bremseklosser forran, og bruker halvparten av dieselen som F250'en! Drar 3 tonn lovlig på kroken og laster et tonn på planet. Nye D-max'en har 3,5 tonn på kroken lovlig, mer får du ikke godkjent i Norge uansett... Fremkomligheten er også en helt annen på for eksempel D-max'en og Hilux'en som er lettere og smidigere i terrenget enn et US drog med 1 km i akselavstand.....

 

Økonomi, driftsikkerhet og brukervennlighet da er det japsepickup som gjelder hele veien!

 

Absolutt ikke min erfaring med (den gang en ny) -96 F250 4x4 bensin og (den gang en ny) -02 Silverado 2500 4x4 diesel..... begge hovedsakelig brukt med camper på planet. På Interstates, på grusveier og i bushen...

Kanskje det har litt med kjørestil å gjøre ..?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det... bruksområdet og bruken er nokså det samme, men forden ramler fra hverandre, mens det er minimalt på japsene....

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2004 modell... Kjøpt ny i Norge ja... Var en Tahoe i firmat også... døde tidlig etter mye påkost den og... Når dem i tillegg bruker omtrent det dobbelte av japsene, ja da er det ikke så mye å lure på spør du meg....

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår