Gå til innhold

Starter problemer! starter kun når jeg triller den igang! 07 Connect 1,8tdci


olkey

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg har en Connect 1,8 tdci fra 2007 som nå har rullet 74000km men nå vil ikke den spille på lag lengre:(

 

Bilen starter nemlig kun når jeg triller den igang/sleper den igang..

 

De begynte med at den kunne være tungstartet når den var varm, startet alltid fint når den var kald og motoren gikk helt normalt. Problemet ble verre og en dag fikk ikke jeg start med nøkkelen i det hele tatt, prøvde å slepe den igang og da kom den med engang. Slik er det altså fortsatt bilen vil ikke starte når jeg "kjinner" med nøkkelen.

 

Det er ingen feilkoder på den. Har vert innom 2 forskjellige verksted og ett av dem var ett aut.Ford verksted der verksmesteren klødde seg i hode!

På Ford verkstedet koblet vi på datamskina og fant ut at bilen gikk helt fint som den skulle når den gikk på tomgang, pumpa leverte 300 bar diesel til dysene og alt var normalt. Vi prøvde å stoppe bilen for så å prøve å dra den igang på nøkkelen. Turtallet på starteren er ok, batteriet er ok, alt ser ut til å være ok. men så går vi inn på innsprøytnings systemet og ser at den bare får 100 bars dieseltrykk når vi drar den på starteren, noe som ikke er nok til å få igang motoren! den må ha 250 bars trykk for å få fyring.

Verksmesteren klør seg i hodet og vil prøve å sette inn en handpumpe før dieselpumpa for å mate den med ekstra diesel for å utelukke at pompa ikke får nok diesel. Vi prøver å dra den på starteren menst vi pumper diesel inn på pumpa men fortsatt leverer den ikke mer enn 100 bar...   

Verksmesteren sier at pumpa ikke leverer nok diesel noe som jeg også forstår veldig godt da den 100 bar ikke er noe i dette tilfelle..

han anbefaler å bytte dieselpumpe! ny pumpe koster 14000 kr men jeg kan ikke garantere at den starter da sier han! noe jeg også er enig i! har sett på nettet at jeg kan får en brukt pumpe til 3500 kr men det er noe noe styr å bytte den også...

 

men det jeg stusser på er at når jeg triller igang bilen så får den fyring med engang, kald eller varm motor spiller ingen rolle! 

Hjemme hos meg har jeg en liten slakk bakke å ved å trille ned den bakken å starte den på Andre giret så kommer den med engang!

 

Bilen går helt fint når den har fyring, den drar like godt som før, kjører hver dag i bratte lange tuneller å bilen drar like godt som før! ikke ett feilslag eller noe antydning til noe slitasje i dieselpumpa. Ingen røyk eller noen sympthom på at pumpa er slitt eller dårlig! 

 

Altså: Det er ikke noe annet gale enn at den ikke vil på starteren! har prøvd med startkabler fra andre biler å jeg har byttet Diesel filter.

Gir jeg den en dusj med startgass noe jeg ikke liker så får den fyring med engang. da starter den på startgassen å da får motoren omdreininger å da åpne syene å den går helt fint.

 

Vurderer nå hva jeg skal gjøre? noen som har vert borti lignende? Må jeg virkelig bytte dieselpumpa? Vurderer å prøve å chippen den, siden dysene å alt er elektronisk styrt..

 

Noen som har noe innspill?

 

takker for alle svar 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Opelduude.
Hadde også tilsvarende problem med min 2008 Connect for et års tid siden.

Var ute nå å leste av trykket under kinning og på tomgang, den hopper rett opp på 294bar og ligger stabilt der.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Opelduude.

Hadde også tilsvarende problem med min 2008 Connect for et års tid siden.

 

Var ute nå å leste av trykket under kinning og på tomgang, den hopper rett opp på 294bar og ligger stabilt der.

Hva var problemet hos deg? hva leverte pumpa når du hadde tilsvarende problem?

Byttet du startmotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var at den tidvis ikke startet, noen ganger ville ikke starter engang dra motor rundt.
Jeg visste tidlig at det var problemer med starteren, så jeg gadd aldri lese av trykket når den ikke startet, da det ikke var et tema.

Starter får du taki brukt for mellom 1000-1500,-
Denne bytter du på 15-20min.

3stk. 13mm skruer som fester starter, 1stk. 13mm til hovedstrøm og en stjerneskrue til styrestrøm.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var at den tidvis ikke startet, noen ganger ville ikke starter engang dra motor rundt.

Jeg visste tidlig at det var problemer med starteren, så jeg gadd aldri lese av trykket når den ikke startet, da det ikke var et tema.

 

Starter får du taki brukt for mellom 1000-1500,-

Denne bytter du på 15-20min.

 

3stk. 13mm skruer som fester starter, 1stk. 13mm til hovedstrøm og en stjerneskrue til styrestrøm.

Takk for de, må vell prøve å bytte starteren først da selv om verksmesteren på Ford mente det ikke var starteren og at den drog rundet motoren med riktig omdreining. det hørest også ut som at den går fort nok. Starteren er sterk å jeg kan lett "kjøre" den på starteren..

 

hmm er ikke helt sikker på om det er det som er problemet men de blir vell kansje best å starte i den enden.. 

Er på sjøen nå for tida så jeg får bare vente til jeg kommer hjem:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei ! Har også en likedan bil,  fikk stopp på den i aug under kjøring førsøkte div men fekk ikke start var heilt dø.

Fekk bilen in på ett Ford verksted å dom fekk starta bilen etter de kobla på en elektrisk fødepompe på dieselen.

Dei trudde att de kunne vare diesel pompa som var gåen , men dei var ikke sikkre på det, kunne også vare att

den tog tjuvluft noen plass. Men bilen har gått heilt fint heilt till no i slutten av november , da ville den ikke starte

igjen. Men eg fekk hjelp av en venn og da brukte vi startgas og starta bilen de gikk bra bilen fekk stå å gå her ute i

en times tid ca og vi starta og stoppa fleire gånger allt var ok. Men  når eg skulle ut dagen etterpå å starte så gekk

den ikke igjen :-(  Eg syns filtret ser nytt ut men før sikkerhets skull har eg bestilt nytt også ett nytt luftfilter. Har ikke

fått det ænnu. Men eg mena att der ikke er noe feil på diesel pompa ??? før bilen går jo bra etter start med startgas.

 

Er det noen der ute som har en anelse om ka det kan vara???  Mvh YNWA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bruker startgass, så får du skikkelig sving på motoren og dermed starter den. 

Høres ut som en strømproblem relatert til batteri, kabling til starter, eller starteren. 

Prøv med nytt dieselfilter først som du sier. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass bør du slutte med. For det første er det skadelig på en dieselmotor grunnet kompresjonen, for det andre fjerner den oljefilmen og medfører ekstra slitasje på stempelringer og sylindervegger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 5 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår