Gå til innhold

Airbag-lampe og motorfeil på '98 Audi A3

Ranger emnet


LukasLeander

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Audi A3 '98 modell (1 gang reg. 1997) AKL 1,6 som jeg nettopp har skiftet toppakning på. I den forbindelse slipte vi også ned toppen. I tillegg til dette ble vi nødt til å bytte kjølevæskefrensen da forrige eier fylte på feil frostvæske og mest sannsynlig tok dårlig vare på bilen. 

 

Nå sliter vi med å få bilen greit og raskt opp i fart, og i prosessen høres det også ut som om det er en Harley som vil ut. Jeg mistenkte at det kunne være eksosen, men det er det altså ikke. Null hull. Planen er nå å skifte alt av plugger i håp om at dette hjelper, men helt ærlig er jeg nå tom for idéer. Den sluker også store mengder med bensin, mer enn normalt. 

 

I tillegg til dette lyser airbag-lampen. Forrige eier sa at dette skjedde etter at bilen sist var på service, og mekanikeren (/elektrikeren?) sa at det kun ville være å koble inn noen ledninger, så ville alt være i orden. Dette gjorde han selvsagt ikke selv. Noen som vet hvor disse ledningene befinner seg?

Så har man da det siste og definitivt mest plagsomme problemet disse dager, og det er de elektriske vinduene som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg prøver å finne ut hvor sikringen kan befinne seg i tilfelle det er noe så enkelt som dette, men uten hell. Det finnes ingen sikring ment for vinduene i "sikringsskapet" på førersiden, og heller ikke i sikringsboksen som er skrudd på batteriet. 

 

Uendelig takknemlig for alt som kommer inn av svar! På forhånd takk,

Lukas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbag lampen kan du kanskje slukke om du sletter feilkoder. Kan ligge en kode på systemet som gjør at lampa lyser. Om ikke det hjelper så står det nok i klar tekst på diagnosemaskinen hva som er galt. 

 

Du kan også ta en diagnose på motoren for å se hva den finner. Den kan gi deg info om ting som ikke virker riktig. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva diagnosemaskinen vi brukte het, men dette er gjort. 

Får ikke fler feilmeldinger nå, motoren går bedre etter bytte av tennplugger og ledninger i tillegg til coil. Nøyaktig hvem av tingene som utgjorde en forskjell er jeg ikke særlig motivert for å finne ut av, så ser meg fornøyd med det for nå.

 

Foreløpig er det desidert største problemet at vinduene ikke vil fungere. Det står i Audi-boken fra Biltema at det skal finnes en separat sikringsboks som inneholder sikringer både til elektriske vinduer og Airbag, men denne sikringsboksen er intet sted å finne. Det er som tidligere nevnt 3 sikringsbokser, hvor bare 2 er mulige å finne (for meg). 

 

Jeg kikket også på bildøren i går - da det er her vinduet sitter - og la merke til at det har vært noen der før meg. Dette vil si at det "coveret" som sitter over døren ikke er trykket ordentlig ned igjen. På innsiden er det ikke noe urovekkende i forhold til ledninger, og jeg har koblet løs alt av knapper for å sjekke at alt er i orden - noe det er. What to do? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår