Gå til innhold

Statistik rost (rust) / galvsläpp Skoda Yeti

Ranger emnet


Sacken

Anbefalte innlegg

Hej

 

 

Jag har, liksom många andra i Sverige drabbats av rost (rust) på Yeti.

När bilen var 6 månader gammal upptäckte jag den första skadan, och samma dörr har nu lackerats om 2 gånger.

 

Från början var det tänkt att vi skulle beställa en ny Yeti, men när alla 4 dörrarna måste lackeras om avvaktar jag med detta tills dess jag vet hur många bilar som drabbas. Jag vill inte råka ut för detta en gång till.

 

Skoda, Stockholm vet inte hur många bilar som är drabbade och som måste åtgärdas under garantitiden (påstår man).

Därför försöker jag själv få en uppfattning om hur många bilar som drabbas, något som är viktigt för potentiella kunder att veta.

 

Det börjar komma in svar från det svenska forumet men än så länge är de ganska få och enbart drabbade ägare hör av sig hoppas jag få bättre statistik om jag ställer frågan här också.

Jag tror nämligen inte att 100% av bilarna är drabbade.

Min tråd för statistik r här:

 

http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=18731&ForumID=22#topp

 

Om du har en Yeti och vill hjälpa mig få lite bättre underlag för statistik får du gärna skriva om Din bil är drabbad här, i det svenska forumet, skicka mail eller pm.

Ange gärna modellår och hur gammal bilen var när rosten upptäcktes första gången. Finns det någon bil som klarat sig i tre år utan att behöva åtgärdas på garanti vill jag gärna veta det också. Jag har inte hittat någon sådan bil i Sverige ännu. Min förhoppning är att det finns några i Norge som tycker att kvaliteten börjar bli för dålig om nya bilar behöver lackeras om efter 6 månader på grund av rost.

 

Så fort jag får in lite fler svar så meddelar jag hur det ser ut. Det viktigaste är att blivande kunder som planerar köpa Yeti ser vad man kan råka ut för INNAN man beställer bilen. Det kan mycket väl vara så att många kunder väljer att köpa bilen ändå, men känner man till omfattningen så kan man ta ställning till om detta är tillräckligt bra kvalitet på en ny bil. Personligen så hade jag köpt något annat fabrikat istället. Synd, för Yeti är i övrigt en härlig bil.

 

En länk till bakgrunden för mina inlägg:

 

http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=18729&ForumID=22#topp

 

Tack Norge! Jag hoppas några orkar svara och bidraga till statistiken.

 

Hälsningar

 

Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei Anders,

Takk for interessant informasjon.
Jeg sjekket dørene på min 2012 Yeti i dag, etter å ha lest ditt innlegg. Bilen er produsert i uke 2, 2012 og jeg fikk den overlevert i begynnelsen av mars 2012.

Bilen ble umiddelbart ditec-behandlet og mercasol-behandlet.

Fant slike lakkblemmer på alle 4 sidedørene. Har ikke sjekket andre flater ennå.

Den ene kan kanskje ha opprinnelse i en steinsprutskade, men de andre ser ikke slik ut.
I tillegg er plastlisten nede på førerdøren begynt å løsne i forkant.
Er det vanskelig å få Skoda til å ta på seg ansvar for disse tilfellene, og å få utført omlakkering?

 

mvh

Gunnar

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Gunnar

 

Synd att även Din bil är drabbar, men jag är inte förvånad.

I Sverige åtgärdas detta på garanti så länge som bilen är under 3 år gammal.

Efter 3 år åtgärdas bara enstaka bilar på garanti.

 

Tyvärr så brukar inte en omlackering vara så länge.
Efter första vintern har många bilar fått tillbaka rost på samma ställe som tidigare, och ofta mer rost dessutom.

Tyvärr har jag inte fått in så många svar som jag önskade i Sverige, men jag hoppas mängden svar ökar om man slipper registrera sig för att svara. För att få mer svar så tänkte jag också vända mig till en större marknad.
Tänkte starta med England, därav språkvalet.

 

http://s17.postimg.org/fqs17pkhb/screenshot_1.png

Are You a Yeti owner and want to contribute without having to register?

Please send car details and country information to ruststatistics_skoda_yeti@Yahoo.com

 

Monthly updates and more countries will be added IF enough answers are received.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders,

Fikk bilen sjekket hos lokalt VAG karosseriverksted på tirsdag. I tillegg til lakkblemmene på dørpanelene, fant de mekanisk slitasje der dørene ligger mot gummipakninger. Fikk først beskjed om at det kunne ta ca en måned før de hadde svar fra Skoda sentralt om de aksepterer dette som garantireparasjon. 
Men allerede dagen etter ringte serviceansvarlig fra lokal Skodaforhandler.  Han sa at disse skadene ikke var dekket av noen av kjøretøyets garantier.  Men de hadde konkludert med at de likevel ville tilby omlakkering av alle 4 sidedørene som en "goodwill"-tjeneste.  Den vertikale gummilisten mellom for- og bakdør blir også permanent fjernet da den gir en del mekanisk slitasje på lakk.
Positivt at de velger å tilby omlakkering, men likevel trasig når man nærmest sikkert vet at problemene er tilbake om et par år.
mvh
Gunnar

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår