Gå til innhold

Brukt familiebil stv, trenger tips på type, drivstoff mm

Ranger emnet


AndyH

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe en lite brukt familiebil.

Målet er å få en bil som er så brukt at prisen er godt redusert, men så lite brukt at det fortsatt er lenge til det begynner å bli mye reparasjonskostnader. Et eksempel på en bil jeg tenker bør treffe godt til beskrivelsen, er denne passaten som har gått 47.000 og koster 219.000. Mulig andre mener noe annet. smile.gif

 

Jeg har noen kriterier.

  • Den skal være rimelig, og jeg prioriterer ikke styling eller hestekrefter. En passat comfortline på 105hk og forhjulstrekk er et godt eksempel på hva jeg mener bør være bra.
  • Stasjonsvogn.
  • Den skal ha hengerfeste, cruisekontroll, og "alle" vanlige moderne sikkerhetsfunksjoner slik som ESP, ISOFIX, og kollisjonsputer. Ut fra dette konkluderer jeg med at modeller noe særlig før 2009 (eller i hvert fall 2007) er uaktuelle, men dette også fordi de da trolig har gått for langt.
  • Pris er ikke dødsviktig, men hadde sett for oss noe i størrelsesorden 180-240.000
  • BMW, AUDI, Mercedes og andre premiumbiler er uaktuelt.
  • Så god comfort som mulig, og helst så lite kupestøy som mulig (krasjer kanskje med punktet over)
  • Forhandlersolgt. Kan for lite om bil til å kjøpe privat.
  • Helst bluetooth handsfree og DAB radio.

 

De modellene jeg har snust litt på er

  • VW Passat. Helst comfortline, men ser dessverre at det er skummelt mye highline på bruktmarkedet.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Superb
  • Toyota Avensis

Spørsmålene:

  • Bensin eller diesel? Vi kjører i hovedsak svært korte turer på 5min daglig perifert i Oslo (Stovner), noen lengre turer (~30km) ukentlig, og 250km-turer kvartalsvis. Blir de korte turene trøbbel med diesel? Ser at eksempelvis de fleste tilgjengelige Passat er diesel, og er litt urolig for den biten.
  • Feil og årsklasse. Er det noen av bilene over som utmerker seg med mer feil enn de andre? Er det noen årsklasser man skal holde seg unna? Enig i at 2009 og nyere er et greit valg?
  • Merker? Noen tips til valget mellom merkene over? Er det noen merker jeg har gått glipp av?
  • Handsfree. Jeg vil gjerne ha dette (bluetooth). Jeg ser ikke dette nevnt alle steder. Er det fordi ikke alle biler har det, eller fordi det er så vanlig?
  • Litt matematikk: Når møtes kurvene for god pris og for høy kilometer? Som sagt, jeg har inntrykk at at det er lurt å legge seg på rundt 50.000km for å få en bil med godt redusert pris, samtidig som den ikke har begynt å få for mye feil.

Hvis noen kunne hjulpet meg litt med dette, så hadde jeg blitt veldig veldig glad!!

 

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt ha bensin hvis du ofte kjører så kort som 5 min. Dieselmotorer liker ikke dette, med påfølgende nedsoting og problemer med tilleggsvarmer. Det er nok ikke mange biler i denne størrelsen med bensinmotor fra den tida, men det finnes. Har du sett på Ford? Både Mondeo og Focus er knallgode familiebiler, og kan ofte finnes billigere enn volkswagen. Tror Focus er lettere å finne med bensinmotor, og den er overraskende romslig(i stasjonsvognutgave)

 

Rundt 08/09 var det ikke så vanlig med bluetooth integrert som det er nå, men det finnes nok.Kanskje bare på høyere utstyrsnivåer.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår