Gå til innhold

Ødelagt dynamo / batteri?

Ranger emnet


Kefaan

Anbefalte innlegg

Kjørte og koste meg i går så plutselig etter jeg hadde stått litt stillestående med bilen UTEN musikk vell og merke så merket jeg at spilleren slo seg av, og på et par ganger, så jeg lurte på hva det kunne være. slo av tenningen og skulle "restarte" den men da jeg skulle vri den om så ville den ikke mere. jeg fikk trillet den igang men bilen gikk veldig ujevnt og farstmåler og turteller gikk alle veier!. Etter en stund ga bilen opp og jeg måtte trille den igang igjen. etter det så ville den bare kjøre et par 100 meter så var det slutt. jeg fikk hjelp ifra noen med startkabler og bilen startet. men med en gang jeg koblet av klabbene ifra batteriet så begynte bilen å fuske i tilegg til å ettertenne. gikk som en dass for å si det sånn. måtte bli tauet hjem etterpå.

 

Så i dag har jeg prøvd igjen med startkabler. fikk ikke start på bilen i begynnelsen. (bytta alle sikringer fordi de var gamle og fæle) så kom den seg etterhvert. men var samme problemet. bilen ettertente og gikk dårlig. og etter jeg koblet av startkablene begynte den å dø. hadde samme problemet med målerene gikk alle veier!

 

Noen som har opplevd liggnende. jeg tror problemet enten er dynamo eller at batteriet er gammelt og har gjort sin jobb. takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sikkert ladingen det er noe feil på.

Typisk med den type elektrisk trøbbel når det skjer.

Avhengig av bil/dynamo type er det bytte av regulator, børster eller hele dynamoen som gjelder. 

Det over stemmer for såvidt også og er en grei test på tilstanden til batteriet. 12,7V skal det helst ha.

Når motor går skal du helst ha 14,3V (13,9V - 14,5V er godkjent for de fleste modeller)

Du vil antagelig få 12,2 - 12,5V etter å ha fulladet batteriet. Det tilsier et lite forbruk og null lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg har misforstått TS for jeg trodde du sto parkert uten motor i gang, hvis du sto med motor igang er det høyst sannsynlig ladinga som er problemet.

 

Ja, nei jeg får starta motoren med startkabler, men da fusker den og speedometeret går alle veier. og med en gang jeg tar vekk startkabler så dør bilen så fort den skal til å rulle av gårde. kan det være dynamo da som er gåen? hvor mye tror du det vil koste på verksted? :p eller er det fort gjort å bytte selv?  Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange runder har Bisslet?

Du har jo ikke angitt hvilken bil det er snakk om. 

Noen må man omtrent ha ut motoren for å komme til, andre serverer den i passe arbeidshøyde og kommer ut ved å løsne to bolter.

Jobben er normalt grei nok men det er som sagt veldig avhengig av model.

Men aller først bør du spandere på deg et multimeter til en 100lapp. da slipper du å lure på hva som er feil.

 

Bytte av dynamo koster fra 4000 og oppover på verksted. En overhalt eller ny koster vel omtrent fra en tusenlapp og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er volvo 240. Men skal kjøpe nytt batteri i dag, siden det gammle er jo århundre gammelt. så prøver jeg ifra da. lyser ingen varselampe på bilen om det så skal teste nytt batteri først. så hvis ikke så får jeg prøvd med ny dynamo. 

 

Du må jo gjerne kjøpe nytt batteri men det er lite som tyder på at det er problemet. 

 

Å starte delebytting med den minst sannsynlige delen er oppskriften på en veldig dyr reparasjon.

Det du trenger er lader, multimeter. Sjekke spenning ved dynamo og batteri. Feilen kan være så banal som manglende jording.

På en 240 vil jeg anta at det er veldig greit å bytte dynamo. Billige deler bør også være enkelt å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har dynamo.
Men lyser batterilampa når du skrur på tenning?
ER stor sjans for utslitte børster, altså en del som koster 2-600,-
De holder typisk 2-300k km, og sleperingene holder typisk 2 børstesett.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår