Gå til innhold

Passat 1,8t 2001, Feilkode Magerblanding

Ranger emnet


Bingslien

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med at bilen min får feilkode om at den har for mager blanding. Det er den første lambdan som registrerer feilen.

Vært på lokale vag verksted og de fant ikke feilen, men de trudde det var en enveisventil. Byttet denne, men feilen kommer opp igjen.
Bilen har gått 187k og ikke vært skiftet bensin filter på, er dette noe jeg bør skifte og hva er skift intervalet på det?
Det er ikke noe tein til at den får lite bensin når jeg kjører, eller når jeg ruser bilen til 2000 rpm. Pluggene er sjokoladebrun/nøttebrun farget, så ikke noe som tyder på noe feil der. Har bestilt ny lamdba til bilen for å se om det kan være den.
Er det noen med noe erfaring om hva dette kan være`?

Håper på et rask svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være feil på lambda. Kan også være for lavt bensintrykk, har du målt det? Evt. LMM som gir litt feilsignal.

Høres ut som du har 'frisk' farge på pluggene, husk at motor aldri må gå på tomgang i forkant om man skal sjekke pluggene.

Ellers kan det være lekkasje i eksos, hull på vakuumslanger osv. Blir selvsagt bare synsing dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som den for for feit blanding eg, sjelden så "nye" biler skal ha sjokoladebrune plugger, det bør være veldig lys sjokolade isåfall.
Jeg ville prøvd med en ny lambdasensor, men da burde vel det vært feilkode på den side den bakre gir beskjed om annen blanding.

Har du målt blanding med avgassmåler?

Har du noen eksoslekkasjer?

Katalysator iorden?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en liten eksoslekasje, men den er etter lamdan.
Har ikke fått sjekket bensintrykket, sjekker jeg dette på fuel railen?

Pluggene ble sjekket både etter litt "hard" kjøring og når bilen hadde stått rolig en stund.

Prøvd med start gass på alt av vakum slanger, gjorde ikke noe utslag. Og dem gikk over slangene på Vag verkstedet også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kakaofargede" plugger er perfekt smile.gif

 

Som sagt, sjekk lambda, LMM og bensintrykk. Eksoslekkasje bak lambda/kat har ikke noe å si.

 

 

17536/P1128/004392 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Lean

 

Possible Causes

  • Mass Air Flow (MAF) Sensor faulty
  • Oxygen Sensor Control faulty
    • Oxygen Sensor(s) faulty
  • Fuel Injector(s) faulty

Possible Solutions

  • Check Mass Air Flow (MAF) Sensor
  • Check Oxygen Sensor Control
    • Check Oxygen Sensor(s)
  • Check Fuel Injector(s)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys sjokoladebrun er greit. Sjokoladebrun er normalt på biler uten lambda, på biler med lambda bør det trekke mere mot beige, lys sjokoladebrun til beige er perfekt.

Eksoslekkasje rett etter lambda kan gi tull, og eksoslekkasje før 2. lambdasonde kan og gi tull.

Letteste måte å måle bensintrykket er å måle trykket mellom turslange og bensinrail. mål med/uten vakuum tilkoblet BTR.

Vet ikke om disse motorene har ett målepunkt på rail, en del biler har det og da er det veldig lett om man har rett kobling.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår