Gå til innhold

Lambdaverdi utenfor 1+/- 0,03 eller utenfor fabrikantens verdiområde

Ranger emnet


TomN

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet fra EU-kontroll og fikk en 2'er på "lambdaverdi utenfor 1+/- 0,03 eller utenfor fabrikantens verdiområde". 

 

Målt avgass 0,01

 

Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre med dette? Er det en sensor som kan justeres? Virker som flisespikkeri fra NAF sin side spør du meg når målingen kommer på 0,01, men meg om det. 

 

Takker for eventuelle svar og løsninger :) 

 

 

 

- Tom 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke flisespikkeri. Det er EU regelene. Lambda verdier skal være 1.00 +- 0.03. Hvor mye var den på din da? Enkle ting som bytte luftfilter og plugger kan utgjøre forskjell her. Også fylle litt e85 på tanken hjelper. Det er ingen feilkoder på lambda eller katalysator?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner jo det, men litt frustrerende når man tror bilen skal gå igjennom med 0 feil :)

Fikk ikke noe mer info om problemet annet en "8.2  Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikantens verdiområde" som står under merknader på kontrollseddelen.

Under punkt 8.2 Målt avgass: 0,01

 

Bortsett fra dette var det ingen andre feil. 

 

Kjører forøvrig en Audi A5 1,8TFSI  08Mod. 

 

Spurte hva som var feil og hva jeg kunne gjøre da jeg skulle betale, men var jo selvfølgelig ikke han som tok eu-kontrollen som ekspederte meg, men en eldre dame.

Hun mumlet noe om justering av en sensor men det var alt .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den målte avgassen er vol% CO, men lambdaverdi er en annen verdi.
Det er jo fryktelig dumt å ikke skrive hva man har målt, egentlig burde vel utskrifta til avgassmålinga følge med.

Dessverre syns jeg tolkninga av det punktet er litt dum.

"Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikantens verdiområde" er helt rett, om fabrikanten spesifiserer 1-1,1 i lambdaverdi, så overstyrer det standardkravet.
Sjekker verksted flest ut hva fabrikanten spesifiserer på dette punktet?
Jeg har erfart flere biler som ligger på en litt høyere lambdaverdi enn 1 fra fabrikk, og skal være slik, eneste jeg kommer på som jeg hr sett dokumentasjon på dette er Renault, som sier AFR 14,8:1 istedefor 14,7:1 som er lambda 1, men har erfart det samme på flere andre merker, Ford og MB.

Så eg ville etterspurt hva resultatet på lambdaverdien lå på, og i samme slengen spurt om hva fabrikantens spesifikasjoner på den er.
Dog, så er det ikkje usannsynlig at lambdasonde kan være defekt, men det er lov å være litt kritisk. Er verdien magrere enn 1,1 så er det bare å bestille deler, vil eg tru.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få opplyse om din rett til å klage og du kan kreve at SVV skal overprøve kontrollen.
Hvis SVV utifra den kontrollen godkjenner kjøretøyet skal du få refundert utgiften ved den første PKK'en.

 


Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
§ 26.Overprøving av kontroll
   Kjøretøyeier som er uenig i kontrollorganets registrering av mangler, kan kreve at regionvegkontoret mot vederlag foretar ny kontroll. Vegdirektoratet eller regionvegkontoret kan pålegge godkjente

   kontrollorgan å medvirke til forberedelsen av eventuell overprøving uten særskilt godtgjøring.
   Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves, refundere kjøretøyeier det    som er betalt for kontrollen.

 

 

Henger meg også på det som Einar skriver, få tak i hva fabrikanten setter som krav til lambda verdi. Det skal den lokale Audi forhandleren, eller et annet verksted klare å skaffe til deg. Be så kontrollorganet som tok kontrollen om å få vite hva verdien faktisk var, er dette innenfor er det bare å ta kontakt med SVV og referere til paragrafen ovenfor :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv de ikke noen sted hva avgassen var? Hva er det for ett verksted da? Når det er feil på lambda og ikke co, så skrives det som regel under feltet "avgass" OGså bør det følges med utskrift fra en måler. Det gjør det hvertfall alltid hos oss.. Hadde bare dratt ett annet sted hvor de har avgassmåler. Husk at den også kan kjøres på forhøyet tomgang. Noe som kan senke avgassen.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar gutter =) Skal ta kontakt med fabrikanten for lambdaverdi samt NAF (der jeg tok PKK'en) for resultatene på avgasser. Så får jeg sammenligne litt. 

 

Nei Nightking, stod ingenting om hvilken avgass det var. Under punkt 8.2 stod det kun Målt avgass, ingen spesifikasjoner. Å man skulle jo tro at NAF var seriøse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAr det NAF?? Ja det er jo ikke første gang jeg hører noe rart der ifra :P Men uansett hva fabrikanten sier så skal ikke lambda være over 1 +- 0.03..

 

Men fyll 50/50 med e85 og bytt plugger så gjør nok det susen hvis den er "rett over" grensa. Hvis det er mye, så er det nok en feil som bør finnes ut av :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis fabrikant har satt en annen verdi så er det jo denne som skal følges? Eller misforstår jeg fullstendig denne frasen  "Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 ELLER UTENFOR FABRIKANTENS VERDIOMRÅDE"? 

 

Huff, ikke alt man skal skjønne :p 

 

Hørt mye rart om NAF? Skulle jo tro dem var seriøse utifra hvordan dem fronter seg selv... 

 

Men takk for gode tips :) Skal sjekke litt opp hos forhandler og NAF før jeg gjør noe fysisk med kjerra tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skjønner. Rart dem skriver slikt på en SKK da ... kan jo tolkes forskjellig =/ Å sånn som målingen min viste (0,01 målte avgasser) og EU-regelen er 1+-/0,03 så ser det nå ut som at bilen min er innenfor da ... iallefall i mine øyne?? Har jo selvfølgelig sikkert tolket og misforstått alt helt feil ... men logisk sett (når ingen andre spesifikasjoner på hvilken avgasser det er) så er bilen min innenfor? ... 

 

Men men ,,, skal ikke være lett for oss dødelige som ikke er oppvokst i en garasje :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, etterspør målelappen fra avgassmålinga, vær gjerne litt bestemt, og kan de ikke fortelle deg hva som er galt med verdien, så får de A) Godkjenne den, eller B) ta en ny måling. Taes det en ny måling, så kjør bilen skikkelig hardt, press den godt i noen bakker, gjerne med en tung henger etter, og sørg for at den er god og varm når testen taes, og pass på at den blir målt ved forhøyet tomgang(også).

Hva E85 skal gjøre ser ikke jeg helt ved en feil lambdaverdi, den vil senke CO, er lambda for mager allerede vil den jo få potensiale for å bli enda magrere.

Det som er ment med teksten er vel at man skal tolke den strengeste, men om fabrikanten har spesifisert en annen verdi enn 1 +/- 0.03 lambda, så er bilen normalt typegodkjent og motoren avgasstestet i laboratorium med slike verdier, og da er de gjeldende for at bilen fortsatt skal være typegodkjent.


Men som sagt, det kan godt hende det er noe galt med bilen din, en defekt lambdasonde, eller luftmassemåler, og det gir ikke alltid feilkoder heller, hvis det er mindre avvik.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke blande co og lambda. Når det står at avgassen din er 0.01 så er det CO. Grensen for CO kommer også ann på hva slags årsmodell du har osv. Tipper den kan være på 0.3 på din bil, uten at jeg vet åssen årsmodell osv du har. Men det gjelder for "nyere" biler. Finner komplett liste over dette i kjøretøy forskriftene og EU boka. Men det er ikke så viktig i ditt tilfelle.

 

Uansett hva du mener om e85. Så VET jeg at det fungerer da jeghar testet dette selv:) Tatt måling før og etter. Har selv tilgang på avgass måler. Om det er pga den har "renset" sensorer for sot osv eller om det er noe annet er da uvisst. Bare ett tips. Du får da velge selv hva du gjør. Blir jo renere forbrenning med e85 smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får snakke med NAF å få avgass-målingen de tok på EU'en min. Får håpe dem har den (tok eu den 04.04). Har iallefall forstått såpass at disse resultatene er nøkkelen til hva som må gjøres med bilen. 

Men kan bare ikke skjønne hvorfor dem faen ikke skriver HVA som er feil når dem finner en 2'er. Dette er jeg ikke vant med faktisk. Et slikt vagt "svar" som jeg nå fikk hos NAF har jeg aldri vært borti før ... å en ting er sikkert, kommer ikke til å ta EU'en der flere ganger. 

 

Har en Audi A5 2008Mod, førstegangsreg. i 2010, nå gått 69500, tatt stor-service på 64000 ... så olje og filter er byttet for ca 5/6000km siden. Så nekter å tro at dette kan ha noe men saken å gjøre, eller? Samme med defekt lambdasonde ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle jeg har hørt om som har brukt NAF til PKK får erfaringer med at det er noen helsikes flisespikkere som er livredd for ikke å sette mangel på ting som kan være feil.

Henger vel kanskje igjen etter alle bruktbiltestene.
Jeg bruker dem iallefall ikkje.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår