Gå til innhold

Hjelp til megasquirt identifikasjon

Ranger emnet


Even Eventyr

Anbefalte innlegg

Ja om det er så mye merke

Lodde så skal ikke det bli så forbanna vansklig:)

Har en kompis som har jobba fornavn i England før han fløtta over her, han hsr lodda det

Mesta sv elektriske komponerer dom ms har.

 

Ja vet det st ms har få tabeller kontra ms3 og ms2

Men om det er fant som byggeen av sprutet sier så skal ikke 400 gate hester være no problem å få til.

 

Det jeg er ute etter er noe som sakt er bedre enn orginal hjener å chipp noe som jeg kan ha 100% stabilt

 

Er bra vellx har tatt på deg den oppgåva med å rette opp i feil å tveeks, men skal jeg oppgradere så blir du uansett ms3x eller pro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den boksen du har, kan du kjøre 2 coiler, eller en coil med uttak for 4 pluggledninger, lade opptil 2bar turbotrykk, styre kjølevifte X2 utgang, den har egen utgang for turteller, men den virker ikke på Volvo uten at turteller blir modifisert.

 

Detta var det jeg fikk i en melding av han som har laget boksen.

Høres egentlig relativt bra ut med tanke på at jeg bare vil ha noe som er bedre enn org hjerner å chipp som sakt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS2 kan kjøre 1, 2, 4, 5, 6 eller 8 coiler, alt etter oppsett. Det kan kjøre opp til 2.5 bar ladetrykk med standard MAP-sensor, opp til 4 bar om det bestilles slik. Fås også med ekstra MAP-sensor for korrigering av trykkendring (atmosfærisk). Og ja, kan også styre kjølevifte om det er ønskelig, samt turteller da den gjør det på min bil (rekkefemmer).

Kort samt, Megasquirt er et sprut som er fullt på høyde med alle andre sprut, bare billigere. Det finnes et hav av muligheter og tilleggsfunksjoner tilgjengelig - om man vet å bruke de. Brukergrensesnittet hardwaremessig er noe høyt, men slik blir det når man har et sprut som kan spesialtilpasses til hva enn man måtte ønske. Selve softwaren er enkel i bruk (Tuner Studio). På MB v3.0 er det et proto-felt der man kan bygge inn tilleggsfunksjoner om det trengs, slik som styring til turteller. Har gjort det selv og består av en transistor og en motstand.

 

Og nei, Velox har ikke satt meg på noen som helst oppgave, hva nå det måtte være du prøver å si? Var du som kommenterte at det var dyrt med 5000 for et komplett ferdig bygget, testet og ferdig oppsatt sprut, klart til å monteres i bil og vri på nøkkelen. Vet mange hadde betalt mye bare for supporten sin del, ha noen å ringe til om man står fast, og kjøper du MS andre steder så er det vanligvis ikke så mye hjelp å få. Hvertfall ikke om du kjøpte byggesett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg det slik at du får bestilt ett DIY kit til 4000, og syns det er dyrt å putte en høvding ekstra i ett ferdig ett, som er plug&play, med norsk lov og support i ryggen :-)

Men tilbake til topic. Sprutet du har er sikkert fullt brukbart for ditt prosjekt, om det blir bedre enn LH2.4 med en god chip tilpasset oppsettet er jeg noe usikker på, men du slipper brenne ny chip hver gang du endrer litt på oppsettet.

Vurderer ett MS selv jeg, hadde vært moro å leika seg litt med innstillinger. Både HW og SW endringer, er litt låst med EEC-IV SD system, får programmerbare chiper som overstyrer chipen i ECU, men de koster jo likemye som MS, og de krever mye for å forstå dem, om ikke noen har knekt strategien i min ECU, noe jeg ikke finner.
Hadde jeg hatt en Volvo med LH2.4, så hadde jeg heller kjøpt utstyret for å brenne chiper, til min ECU får man ikke tak i chipen eller noe slikt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra det med support osv det sier jeg i gen ting på, mn om jeg først skal it med den summen da så hvorfor ikke kjøpe topp modellen istedet for er ma sprut som er udatert på lik linje som ms1.

 

Skal jeg først koste på meg over en viss sunn så blir det da ms3 x

 

Jeg Synns det er dyrt for et ferdig oppsatt ms 2 når jeg kan får storebroren til 2k mindre. Å du lager den jo seff plugg ned play der og da. Om man ført deter igang prosessen med med å lage seg er sprut så lager man det ferdig med engsng.

 

Om jeg skal ha noe som styrer det ene og det andre med masse muligheter for duppediter så kommer jeg uansett til å gå for maxx ecu.

 

Men ja er egentlig bare for å prøve å se hvordsn det blir kontra chipp Trimma hjerne. Vil handet litt mere nøyaktig enn det som er.

Hadde jeg hatt mulighet som du sier skulle jeg fått produsert opp 400hk chipp som både t5 å Audi har å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den typiske diskusjonen om hvor det er billige osv komm jo opp:P er somsakt enig med at det er bra at velox vedlikeholder service osv, men 5k for et ms sprut det går jeg ikke med på. Hadde det vært 3500 eeller no så.

For dere sier jo selv at ms1 har dårligere tabeller, muligheter til å tverke og ordne, men det samme er det jo med ms2 det er jo et gammelt sprut alderede. Med tanke på at msx ble først lansert i 2010, Så ha de bare pussa på versjon fram til ms pro kom

 

Skal jeg kjøpe no nytt ms blir det z eller pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom mulighetene med MaxxECU og kan konstantere at det ikke er noe som helst det kan som ikke MS2X kan. Er bare mye dyrere, men du skulle jo ha det, ja, billig?!?

Når du sammenligner MS1 med MS2, samt sier MS2 er et utdatert sprut, da bekrefter du at dette har du overhodet ingen som helst kunnskaper om.

 

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til på ditt - eventyr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man regne med å gi for ett DIY MS2 som er brukende til å styre TFI-tenning og PWM-tomgangsmotor egentlig.

Lærer jo mest av å gjøre det sjøl.

 

MS2 som byggesett koster USD 279,- hos DIYautotune i statene. Skal du ha skikkelig prosessor (DB-prosessoren som jeg har - HCS12) så koster denne USD 129,-

Til sammen $ 408 ~ 2500 NOK. Legg til frakt, fortollingsgebyr og mva så nærmer du deg 3500 norske :)

Har du PWM med to ledere så må du bytte ut transistor Q4 med en som tåler mer strøm. Denne monterer du der R37 skulle ha stått (som du lasker). Har gjort det samme på min Audi som har PWM-tomgangsmotor :)

 

Mye knask på http://www.megamanual.com/ms2/ :)

 

Mitt sprut med modifisert PWM (grønne ledninger til transistor, fra Q4)

MS7.jpg

 

 

v3components.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å billig fikk jeg det å! Hakke betalt en brøkdel av hva nye nytt datasprut koster men det har ikke noe å si.

 

Ja jeg sier at ms 2 er et utdatert sprut på lik linje med ms 1 om man skal tenke på muligheter man har med ms og ikke minst ms3x kortet i tilleg.

 

Om jeg har peiling eller ikke bør du ikke utale deg en dritt om for det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Ms2x har jeg ikke vært borti så det kan jeg ikke utale meg noe som helst om.

Ms3x koster 385 dollar pluss 105 dollar for msx expansion board. = 3800kr grovt regna i hue pluss expressffrakt på 4-500 kr

Da rer bare lodde det sammen å klaske det i bilen.

Vil jo heller ha ms3 med muligheter for sd kort USB bloototh å mange andre muligheter ms2 ikke har

Så uansett aldri så vra ms2 te veloxn er så blir det billigre å nyere samt bedre sprut av å lage det selv med ms3x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en ny kam og få motoren til å funke bedre før det blir MS, men jeg har i dag en V6 med 2 dysebanker(som går likt), 2 lambdasonder, 1 MAP-sensor(som går på 5V og frekvens og ikke kompatibel med MS), TFI-tenning, og PWM tomgangsregulator.
Tomgangsregulatoren har 2 ledninger, den ene kommer rett fra systemrelè og har 12V(samme som dyser).

Kunne godt tenkt meg muligheten til 3 sylinderbanker, for å teste ut litt, og jeg vil ha det plug&play i orginal ECU-kontakt.
Har en ECU jeg kan ofre til det formålet, og ECU skal ikke nødvendigvis i en orginal brakett.

Blir jo mest for egen læring om det blir noe, og så kan man jo se hva man får ut av det.

MS2 som byggesett koster USD 279,- hos DIYautotune i statene. Skal du ha skikkelig prosessor (DB-prosessoren som jeg har - HCS12) så koster denne USD 129,-

Til sammen $ 408 ~ 2500 NOK. Legg til frakt, fortollingsgebyr og mva så nærmer du deg 3500 norske smile.gif

Har du PWM med to ledere så må du bytte ut transistor Q4 med en som tåler mer strøm. Denne monterer du der R37 skulle ha stått (som du lasker). Har gjort det samme på min Audi som har PWM-tomgangsmotor smile.gif

 

Mye knask på http://www.megamanual.com/ms2/ smile.gif

 

Mitt sprut med modifisert PWM (grønne ledninger til transistor, fra Q4)

MS7.jpg

 

 

v3components.gif

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært tøft om du fikk det til å se dønn orginalt ut:) jeg å har vært inne på tanken å lage tiø en braket som gjør så boksen står på orginal sted eller bare sånn at det kun er selve Iraks som stikker ut av deksla, (med noe form forlokkende over så ikke det kommer vann å dritt i stikka)

Så når det skal mappes/ diagnose osv så ere bare poppe det lille deksler å så plugge i ledningen eller hva det måtte være. Jeg vil gjærne få lodda inn Blåtann så jeg bare kan skru på enten pc eller iPad og sette igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en ny kam og få motoren til å funke bedre før det blir MS, men jeg har i dag en V6 med 2 dysebanker(som går likt), 2 lambdasonder, 1 MAP-sensor(som går på 5V og frekvens og ikke kompatibel med MS), TFI-tenning, og PWM tomgangsregulator.

Tomgangsregulatoren har 2 ledninger, den ene kommer rett fra systemrelè og har 12V(samme som dyser).

 

Kunne godt tenkt meg muligheten til 3 sylinderbanker, for å teste ut litt, og jeg vil ha det plug&play i orginal ECU-kontakt.

Har en ECU jeg kan ofre til det formålet, og ECU skal ikke nødvendigvis i en orginal brakett.

 

Blir jo mest for egen læring om det blir noe, og så kan man jo se hva man får ut av det.

 

Plug&play i original ECU-plugg er mulig om du har en du kan ofre, eller får tak i en ny. Ser fordelen med det da du slipper nytt ledningsnett mm. Jeg lagde nytt ledningsnett i min bil, alt det originale er bare plugget fra men ingenting er fjernet. Lambda kan du kople direkte i sprutet, og om du setter opp en AFR-tabell så vil sprutet korrigere automatisk (innenfor de grenser du setter) dersom du avviker fra ønsket verdi.

 

Litt info om megasquirt sammen med TFI-tenning.

Tomgangsregulatoren din fungerer meget bra sammen med MS, blir likt som mitt oppsett. Utklipp i bilde under for justering.

 

Sxtwb.jpg

 

Min VE-tabell

x4yO5.jpg

 

Og AFR-tabell. Som du ser kjører jeg magert ved cruising og lite pådrag, 0.8 l/mil er ikke ille på 2.3 liter som er sterkt modifisert 1-winking.gif

4LhZB.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å billig fikk jeg det å! Hakke betalt en brøkdel av hva nye nytt datasprut koster men det har ikke noe å si.

 

Ja jeg sier at ms 2 er et utdatert sprut på lik linje med ms 1 om man skal tenke på muligheter man har med ms og ikke minst ms3x kortet i tilleg.

 

Om jeg har peiling eller ikke bør du ikke utale deg en dritt om for det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Ms2x har jeg ikke vært borti så det kan jeg ikke utale meg noe som helst om.

Ms3x koster 385 dollar pluss 105 dollar for msx expansion board. = 3800kr grovt regna i hue pluss expressffrakt på 4-500 kr

Da rer bare lodde det sammen å klaske det i bilen.

Vil jo heller ha ms3 med muligheter for sd kort USB bloototh å mange andre muligheter ms2 ikke har

Så uansett aldri så vra ms2 te veloxn er så blir det billigre å nyere samt bedre sprut av å lage det selv med ms3x

 

Siden du er så kjepphøy så visste du sikkert at MS3 bruker akkurat samme MB som MS2? Alt er dønn likt, bare annen DB som kan settes rett over på MS2. Siden du har peiling på dette (mye mer enn meg tydeligvis) så kan du liste opp for meg hva MS3 kan som ikke MS2 kan, utenom at MS3 har 16x16 AFR- og ign-tabell der MS2 har 12x12.

 

Eneste "fordel" med SD-kort er at man kan logge uten PC tilkoplet, men skal man justere noe som helst så må man ha PC tilkoplet uansett, ser derfor ikke helt den store fordelen.

Og MS2 har pnp støtte for blue tooth dongle (koster drøyt $10), men det visste du vel også...

 

Lodde sammen og klaske det i bilen? Javel... Kan love deg at du bruker alvorlig mye mer tid på å kople det opp mot bilen enn å lodde det sammen. Så skal riktig firmware finnes og lastes inn i DB, alle parametre settes opp riktig iht, tenningssystem, sensorer osv. Enda vil aldri motoren starte da du må legge inn tenningstabeller, VE-tabeller osv osv. Så kommer det viktigste, sprutet skal mappes til din motor. Hmm, klaske det i bilen 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår