Gå til innhold

Automatisk start stopp

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Har en 2013 Octavia med automatisk start stopp. Spørsmålet er om dette kan deaktiveres for godt på en enkel måte ? På spørsmål til Møller opplyses det at dette ikke kan la seg gjøre .Om det er vilje eller lovlighet er uvisst. Bakdelene med anordningen er langt større enn teoretiske fordeler. De mest fremtredenene bakdelene er sein igangkjøring , og stopp når du skal rygge ut og må vente før det er klart samtidig som du holder rattet i "sving" (da aktiveres servostyringa med et rykk når bilen starter igjen). Er klar over at start/stopp  kan slås av hver gang ,men for mange er dette en anordning som kan fjernes permanent . Samtidig blir kjøremønstret forbunnet med sjåfør med hatt. Vet noen om løsninger  eller  hvor kan man få et elektrisk skjema over bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min lokale Skoda-forhandler om de kunne programmere vekk funksjonen om at bakruteviskeren startet når jeg satte bilen i revers. Det er en sikkerhetsfunksjon de dessverre ikke hadde lov til å gjøre noe med, sa de. Skikkelig irriterende, for jeg klarer utmerket godt å sette på viskeren selv ved behov når jeg skal rygge!

 

Det er sikkert samme sak med deg, forhandlerne er styrt av sentrale bestemmelser, enten fra produsent eller (EU) myndigheter. Bilens start/stopp-funksjon inngår for å redusere bilens forbruk, og dermed avgiftsgrunnlaget. Derfor kan de ikke programmere vekk funksjonen, selv om det teknisk lar seg gjøre. Det gjelder nok for svenske forhandlere også. Så du må nok finne noen utenom forhandlersystemet som kan programmere.

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ford stopper bare motoren hvis man står stille i fri, ikke når bilen står i gir. Starter også momentant når man trykker inn clutchen. Er det ikke sånn på skoda? 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke utale meg hvordan Skoda med manuelt gir er .Men med DGS i "driv" og når du kommer frem til et kryss ,så stopper motoren .Med automat skal du bare behøve å trå på bremsen og å slippe den når du vil kjøre igjen ! Virker helt unødvendig å stoppe motoren foran et lyskryss i den tro å spare noe når du må "trå på" for å holde fila ved siden av.

Og at Møller ikke har lov er for så vidt greit, men de svarte at det ikke lot seg gjøre og det sier vel helst noe om evner og vilje til korrekte  opplysninger.! Så det neste blir å skaffe et el.skjema og foreta en kopling. Automat fungere etter prinsippet stopp trå på brems, kjør trå på gass.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker ikke lett å få et riktig svar på levetid .Og man må regne med at merkeforhandler holder korta tett til brystet om eventuelle svakheter og levetid .

Kontrakten   inneholder jo en grei passus om garantitid og slitedeler ,dessuten å estimere antall bruk er umulig og går nok i selgers favør !

Men det er ikke noe ukjent fenomen at startere og startreeler på enkelte merker og modeller ikke har samme levetid som andre komponenter !

Det er en grunn for at det leveres "byttestartere" på biler som så dagens lys lenge føre oppfinnelsen "auto. stopp start" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig varer ikke alle startere bilens levetid, men mange gjør det, og mange av dem blir jo solgt og brukt om igjen.
Vil ikke si det er uvanlig at en starter holder over 250.000 km, og det er vel ikke så veldig mange biler som faktisk går stort over 300.000 sånn statistisk sett.
Selvfølgelig, spesielt MB drar jo opp tallet ganske godt, da de ofte går langt over 500.000 km før de blir parkert.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått deg ? Selvfølgelig varer ikke alle starter bilens levetid, selv om fe fleste gjør det.

Derimot er en del nye biler nå levert med en "finurlig ordning" nemlig automatisk sopp start. Med andre ord så stopper motoren hver gang du stopper over et viss antall sekunder ,for så å bruke startermotoren for å starte når du vil kjøre igjen. Noe som skjer føre hvert lyskryss som ikke er grønt eller rundkjøringer du må stoppe for ! Siden mange har DGS og at det er unaturlig å skifte gir posisjon. At systemet kan kobles fra føre hver kjøring er en ting men mange vil koble det helt vekk og for godt !

På det grunnlag mener jeg at  levetid på startere med denne "nyvinning" i forhold til gammelt system ikke er sammenlignbart.

Tidligere brukte du kun starteren når kjøreturen begynte ,ikke som nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke helt relevant til spørsmålet ditt, men jeg lurer på hvor ofte en må belage seg på å skifte starter på en slik bil med start/stopp-system, skal man nekte å kjøpe slik bil om ikke starter er byttet nylig?
Beklager avsporingen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det store spørsmålet ,hvor ofte ! For min del kunne jeg tenke meg å slette hele systemet .En tur på butikken  ca. 10 km skulle ikke behøve mer en  to innslag fra starteren ,men ofte blir det seks sju i tillegg. Siden jeg tidligere har måtte  skifte både Lucas , Delco , Bosch og Nippon startere er det vanskelig å tro at VAG har funnet  opp noe uslitelig starter. Og jeg har en mistanke om en viss sammenheng med at jeg aldri  oppnå 100% batterikapasitet Og med diesel er neppe starteren den minste typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen og PSA har ein dynamo som blir brukt til å dra igang motoren ved start og stopp.

Og så er det nokre andre produsentar som brukar både startaren og dynamoen til å starte motoren igjen, då startar motoren 3 sekund raskare enn ved å bruke bare startaren. http://articles.sae.org/8412/

 

Mazda har klart å finne ein løysning som gjer at dei ikkje treng å bruke startaren til å dra igang motoren igjen ved start og stopp.

To sitat frå linkane nedanfor.

 

Mazda tried to complicate things in 2008 when it teased engine geeks with its theoretical Smart Idle Stop System (SISS), which attempted the operation without relying on the starter motor. SISS would have manipulated the alternator load to stop all four pistons exactly halfway through their stroke. To restart, the cylinder in its compression stroke would get a small squirt of fuel that, when burned, would spin the internals backward just enough to produce compression in the neighboring cylinder. That cylinder would then receive a normal supply of fuel, and its ­combustion would spin the crank in the proper direction. Unfortunately, this elegant idea never materialized, and Mazda went the more traditional route with its i-stop, available on 2.0-liter gasoline ­Mazdas in Japan and Europe. The i-stop system, though, does use an initial combustion blast to aid firing, easing starter stress and reducing the restart time by half, to a claimed 0.35 second.

 

 

i-stop

This is what Mazda calls its engine stop/start system, which kills the engine at stops and already is available on the Mazda 3 in Europe. Rather than using the electric starter to re-fire the engine, as in other manufacturers’ versions of the technology, Mazda instead stops one of the cylinders at an advantageous point near the top of its stroke and fires that cylinder to get the engine restarted once the driver steps off the brake. The reason we haven’t yet seen i-stop—or most other companies’ versions—on U.S.-market cars is that the tech simply doesn’t have enough effect on EPA fuel-economy ratings. That could change, though, as Davis says he’s hopeful the agency soon will incorporate another test into its cycle that will account for the fuel savings of stop/start systems. (BMW and Porsche are surely eager to see that happen, too.)

 

http://www.caranddriver.com/features/engine-stop-start-systems-explained-tech-dept

http://www.caranddriver.com/news/mazdas-efficiency-strategy-to-include-stop-start-energy-regeneration-diesel-and-more-car-news

 

 

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke kombinert dynamo /starter er ikke noe nytt. Mange husker gamle snekker med "dynastart" uten og mene noe om for og bakdeler.

Mazda har tydeligvis en annen løsning ,men etter hva jeg ser er det snakk om bensin ! På Skoda hører man i hvert fall en starter som drar i gang etter hver stopp ! 

For mange vil det enkleste være å kunne kople systemet fra. Det kan riktig nok koples ut men det må gjøres etter hver start . At en brennstoff besparelse  kan inntreffe i køkjøring fra Asker til Oslo i rushen er mulig .Men det virker som en unødig sak for svært mange .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår