Gå til innhold

Problemer med lading(?) (Dynamo)

Ranger emnet


magnusbornes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp byttet toppakning på en Carina II fra '87 (at151).

Kjørte i går fra Trondheim til Hitra uten problemer. Ca.130 km.

 

Kjørte en tur i morges... MEN!

Da jeg skulle hjem i kveld var batteriet flatt. Fikk startet bilen med startkabler, men lysene på bilen ble bare mørkere og mørkere da jeg begynte å kjøre. Da stoppet jeg på en bensinstasjon og åpnet panseret. Da var lysene nesten slukket. Da jeg presset litt på lokket på hengesikringene ved batteriet, sa det klikk og motoren stoppet. Da jeg prøvde å starte var det ikke en lyd fra starteren en gang... Koblet fra ekstralys og stereoanlegg fra batteriet.

 

Fikk startet med startkabler igjen. Da virket den plutselig greit. Lysene lyste med fin styrke og alt virket normalt. Kjørte tilbake dit jeg har bodd i helga for å låne et multimeter så jeg kunna måle om dynamoen i det hele tatt ladet. Målte 12,45 V på batteriet og dynamoen da jeg skrudde av lysene, men straks jeg skrudde på lysene og målte, sank spenningen ganske raskt nedover mens jeg så på. Og lysene ble selvfølgelig også svakere. Slukket jeg lysene igjen, ladet den sakte men sikkert opp igjen til rundt 12,5 V

 

Tenkte egentlig å dra tilbake til Trondheim i kveld, men må nå bli ei natt til. Vil helst hjem så fort som mulig, så setter pris på rask hjelp!:)

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jesper1201 skrev, kan være laderegulatoren. Denne er (som regel) meget enkel å bytte, gjort på 5-10 minutter på Bosch-dynamoer. Vet ikke hvilken type det er på din men normalt er dette en enkel jobb - og man begynner alltid med det enkleste.

 

Men. Når dyanmoen ikke ladet, lyste ikke ladelampen din da? I såfall burde du sjekke om du har en løs ledning inn/bak på dynamoen, den som går til feltet (via ladelampen). 12.5V er normal hvilespenning på et medium oppladet batteri, ladespenning fra dynamo ligger normalt på 14 - 14.5V.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jesper1201 skrev, kan være laderegulatoren. Denne er (som regel) meget enkel å bytte, gjort på 5-10 minutter på Bosch-dynamoer. Vet ikke hvilken type det er på din men normalt er dette en enkel jobb - og man begynner alltid med det enkleste.

 

Men. Når dyanmoen ikke ladet, lyste ikke ladelampen din da? I såfall burde du sjekke om du har en løs ledning inn/bak på dynamoen, den som går til feltet (via ladelampen). 12.5V er normal hvilespenning på et medium oppladet batteri, ladespenning fra dynamo ligger normalt på 14 - 14.5V.

 

Hvordan tester jeg laderegulatoren?

 

Det virker som dynamoen lader ca 12 V hele tiden, så lampa lyser ikke. Og batteriet blir også da ladet. Men når jeg setter på lysene går spenningen lineært nedover, og kan gå helt ned i 5 V (sikkert lavere også, men målte ikke så lenge... Skrur jeg av lysene igjen går spenningen opp igjen i ca samme hastighet.

 

Husk at batteriet fortsatt er flatt. Kan det være bare at den ikke har fått ladet opp batteriet skikkelig ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen kan testes på omtrent hvilket som helst verksted, finner da også ut om regulatoren er som den skal. I ditt tilfelle er den nok ikke som den skal.

Selv om batteriet er utladet så skal dynamoen klare å drive bilen og alt det strømforbruk den måtte trenge - så sant du ikke har på bakrutevarmeren, 4 ekstralykter og like mange forsterkere i bagasjerommet.

Bytt regulatoren din, koster lite og er fort gjort om du har Bosch-dynamo. Er det billigste stedet å begynne om du skal bytte noe som helst.

 

Du skriver at dynamoen lader med 12V. Husk at 12.0V er hvilespenningen på et totalt utladet batteri. Et fulladet batteri holder 12.78V.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen kan testes på omtrent hvilket som helst verksted, finner da også ut om regulatoren er som den skal. I ditt tilfelle er den nok ikke som den skal.

Selv om batteriet er utladet så skal dynamoen klare å drive bilen og alt det strømforbruk den måtte trenge - så sant du ikke har på bakrutevarmeren, 4 ekstralykter og like mange forsterkere i bagasjerommet.

Bytt regulatoren din, koster lite og er fort gjort om du har Bosch-dynamo. Er det billigste stedet å begynne om du skal bytte noe som helst.

 

Du skriver at dynamoen lader med 12V. Husk at 12.0V er hvilespenningen på et totalt utladet batteri. Et fulladet batteri holder 12.78V.

 

Jeg må til Trondheim i dag. Blir nok vanskelig å skaffe en ny regulator på så kort tid. Får ta båten til Trondheim, og komme tilbake med dynamo og regulator fra delebilen... :P

Kan det være en kortslutning en plass som bare stjeler all strømmen? I såfall noen tips til hvordan jeg kontrollerer det?

Evt. kan jeg kanskje kjøre til Trondheim uten kjørelys(?). Den virker jo normal når kjørelysene ikke er der og trekker all strømmen...

 

(Båten går om under 2 timer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt båten og heller ta med deler tilbake.

Hadde du hatt en kortslutning så ville en sikring ha røket og eliminert den. Har du sjekket at det ikke er noen løse ledninger, gjerne en du ikke har festet skikkelig etter bytte av toppakning?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett etter løse ledninger, men har ikke funnet noen. Har også rikslet litt i ledningsnettet for å se om målingene blir annerledes, eller høre etter gnistring. Ingen funn. Bilen fungerte som sagt i går morges, men ikke på kvelden etter å ha stått parkert. Da jeg skulle starte opp var batteriet flatt. Ingen tegn til dette da jeg startet opp bilen og kjørte den ene kilometeren i går morges, så hvordan batteriet ble faltt er for meg et mysterium... :p

 

For hvert minutt som går er jeg nærmere å ta båten ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japser ligger ofte børstene innkapslet i dynamo så man må dele dynamo, om børstene er helt defekte eller ved brudd i rotorvikling vil ikke ladelampe virke i det hele tatt.
Den vil ikke tenne når man skrur på tenning, og den vil følgelig ikke tenne om ladingen uteblir.

Se bak eller oppå dynamo om det er noe som kan demonteres, du kan også forsøke å dunke på dynamo og se om ladinga kommer, funker den da er det 99% sikkert utslitte børster.

 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår