Gå til innhold

`98 Seat Toledo vil ikke starte, 1,6 AFT

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hei, roter litt med en toledo som jeg har bytta en skjerm og litt lykter på og den har stått siden fredag uten batteriet i.
Prøvde først å starte den uten luftmassemåler, vant med ford, som starter så lenge det er bensin og gnist, men ingen sjans.

Jaja, monterer luftfilterboks med LMM og prøver igjen.
Stein dau, det lukter bensin, det kommer bensin, det er god gnist, men ingen start.
Kinna batteriet nesten tomt så har kobla på en lader nå.

Hørte med eier, den var visst slik når den hadde stått noen dager.

Tatt opp fordelerlokk, der så det greit ut, sjekka at den får gnist.
Demontert Bensintrykksregulator og så at det kom bensin, samt forsikre meg om at den ikke har rent tilbake.
Poffer litt i innsug og eksos inniblant, og kan neste virke som den slår tilbake en gang i mellom. Men ingen antydning til å ville gå.

Har ikke hatt ut plugger enda, bare testa med både coil-ledning rett på plugg og de pluggkablene jeg kom til.

Har heller ikke noe diagnoseapparat tilgjengelig.

Noen tips?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har vært borti denne motoren og hatt trøbbel.
Samme motor som i Golf, Polo, noen Passat, 1,6 8V 100/101 hk, seat leon, toledo, muligens noen flere også.

Har fått start, i 20 sekunder.

Kinner og kinner, og den begynner å poffe litt, så begynner den etter lang tid å tenne og går såvidt på ett par sylindre. Så dør den helt ut, under kinning kan den gå tungt, normalt og den kan butte i mot, som om den får tenning "feil vei". Bilen blir dønn rå, lukter bensin, er gnist på alle plugger. Når jeg fikk start hadde jeg gasspedalen i bunn og fikk 4000 rpm i 15 sek før den bare døde igjen.
Har fått noen tips på relè 30(165 906 381) som er til innsprøytninga. Tar jeg ut det så kinner den helt normalt lett, uten motstand.

Plugger er relativt nye men litt sota, coil/sluttrinn er bytta for ca 1 år siden.

Har visst vært vrien å få start på om den har stått hele helga, så mna må bare kinne mye så kommer den til slutt.

Har nå putta i ett 100Ah batteri fra MB, som den og kinna tomt ganske fort, står nå og lader igjen.

Hadde det ikke vært for at jeg selv kjørte bilen hit skulle jeg tro at det var feil antal tenner på drevet til fordelerakselen, for den går i lange sykluser om den er villig eller ei.
Bilen er min mor sin, så jeg kan nok stole på "historikken".

Vurderer å få lånt ett diagnose apparat, men har jo rota med alt mulig rart her.

Blir sprø.

Forøvrig skal disse motoren gå like fint opptil 5000 rpm uten hallgiver i fordeler tilkoblet, og den oppførte seg likedan, med frakoblet veivaksleføler var den helt død.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider fått start på den, og den er mildt sagt muggen. Går fort på 3 sylindre, dabber av på tomgang, gir man gass så dabber den av på 1 eller 2 sylindre, den går relativt normalt på 4 syl om man får over 4000 rpm.

Kort sagt, kanskje den drukner.

Men, jeg minnes at eks. Golf med denne motoren egentlig går ganske greit. Denne bilen er dau som fy, og har egentlig aldri gått noe bra når jeg har vært bort i den, lite villig på turtall er den også, kanskje en tett katalysator? Kan jo forklare litt det og.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått den til å gå relativt normalt, fant to luftlekkasjer/falskluft.
1. var der veivhusluftinga er kobla inn på innløpslangen til spjeldet, før spjeld, men etter luftmassemåler.

2. var slangen fra canisterventil som var sprekt der den gikk inn på innsuget

Ingen store falskluft noen av dem, men etterpå starta den og gikk på alle 4 igjen. Mistenker fremdeles at det kan være defekt kat eller noe annet, da jeg ikke kan skjønne hvorfor den skulle være så ekstremt mugge som følge av dette, den burde startet relativt normalt iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med falsk luft (etter LMM) så går den motoren gjerne dårlig.

 

Dattera og kjæresten dro på tur med golfen sin for noen år siden. Rignte meg og spurte om råd fordi bilen gikk elendig. Jeg kalrte imidlertid ikke å løse det på telefonen. Da de kom hjem (etter 50 mil tur-retur) åpnet jeg panseret og fant straks feilen; Oljepåfyllingslokket var ikke satt  på!. (de hadde fyllt på en liter olje rett før de dro)

 

Derfor fikk den falsk luft gjennom motor og veivhusventilasjonen smile.gif

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår