Gå til innhold

Røyk fra ene bremsen


Shamanka

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skifta nett klosser på min Honda Accord. Skifta førersiden dagen før jeg reiste med bilen til Oslo, men måtte skifte passasjersiden etter at jeg hadde kommer til Oslo pga snø osv.

 

Skifta klossen på passasjersiden idag, og alt gikk som planlagt.

 

Men etter jeg hadde kjørt bilen en tur, og hadde parkert så ryker det fra bremsene på førersiden(?!?!) Altså motsatt siden enn den jeg skifta idag...

 

Hva kan dette komme av? :S

 

 

Bilen ble kjørt rimelig hardt av han som tok bilen på en "tur" etterpå. Kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bremsene ryker på føresiden skriver du, det vil si at det ikke går tilbake ifra bremse-skiven.

 

Mulig årsak, luft i slangen som fører til at den ikke går tilbake slik den skal. Det fikser du enkelt med å åpne på den lille skruen som sitter ved siden

av slangen som går til bremsene, åpne skruen lett samtidig som en annen person trykker jevnt med lett trykk på bremsepedalen, teit til skruen når det slutter å "bobble

i bremsevesken som kommer ut"..... P.S. må altså være 2 personer som gjør denne jobben.

Etterfyll bremseveske om den er kommet under minimum.

Ett annet lite tips (om du ikke gjorde det da når du skiftet bremseklossene).....smør alltid "ørene på bremseklossene og glideflaten ørene går på", eventuelt puss også glideflaten ørene beveger seg på med stålbørste/smergel papir etc. om de er rustne eller kraftig skitne.

Bruk ett smøremiddel som tåler litt varme og som ikke dunster vekk etter første opp-brems.....eks. Molykote.

 

Om ikke dette fungerer så se på bremse-stempelet om det er rustent eller har skader, se også etter at gummipakningen som omslutter stemplet er

helt og fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynlig så er stempelet i caliperen rusta slik at når stempelet ble presset inn igjen så er det den rustne delen som ligger akkurat i åpningen som gjør at bremsene henger seg på. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skifte av klosser så pleier jeg å kjøre en tur og bremse noen ganger slik at klossene får gått seg til.

 

Etter at bremsene er avkjølt, så kjører jeg 1-2 mil uten å bremse, og stopper og sjekker om de er varme.

Litt varme er OK, men ikke slik at det freser om du skvetter vann på.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår