Gå til innhold

Kan han heve kjøpet?

Ranger emnet


pipip

Anbefalte innlegg

Hei! Forrig fredag solgte jeg min golf 4 99 mod til 50000kr

 

Bilen lå egentlig ute til 60000kr, men på onsdag fikk jeg bud på 50000kr og han kunne hente den på fredagen. Jeg sa det var greit, men da ville bilen bli solgt sånn som den står akkurat nå. Skulle egentlig ha byttet foringer i forstillingen og stagene som går opp til demperene fra stabstaget før jeg solgte den, men kjøper sa det var greit og jeg hentet han på flyplassen fredag morgen. Jeg spurte om han ville kjøre de 30 min det tar å kjøre til verkstedet for å skrive under kontrakt og gå over bilen. Men han sa han ikke trengte å prøvekjøre.

 

Når vi kom til verkstedet viste jeg han bilen, både inne og utvendig. Pratet om diverse ting jeg har byttet og gjort, og om småfeil o.l.
Han skrev så under kontrakten (selges som den står), og overførte pengene. Så kjørte han meg hjem de 5 min det tar.

 

Dagen etter han hadde kjørt 60 mil hjem, fikk jeg telefon fra han hvor han fortalte at viskermotor bak og blinklyshendel var ødelagte. Noe som faktisk er helt sant. Men noe jeg hadde glemt å opplyse om siden jeg hadde blitt så vant til det. Blinklyshendelen fungerer, men det kommer en klikkelyd når man tar den tilbake fra fulltlys. Jeg sa jeg godt kunne overføre penger til han så han kunne fikse det, siden det var jeg som tross alt hadde glemt å opplyse han om disse feilene.

Han sa han synes den var vanskelig å få i første gir når han kjørte meg hjem, men skulle se på den når han hadde kommet hjem.
Det er noe jeg ikke har tenkt noe på, da jeg synes den er fin å gire med, og aldri hatt noen problemer med det.

Nå fikk jeg melding av han at han kanskje kom til å heve kjøpet om det dukket opp noe mere, i og med at jeg glemte å si ifra om de to andre tingene. Pluss at han først hadde lyst til at jeg betalte for ny clutch (han ville gjerne ha en litt sterkere/bedre, så han skulle legge til litt selv også). Og i tillegg, mener han at giroverføringen er ødelagt. Noe han også mente jeg skulle betale for.

Noen råd? Kan han heve kjøpet? Vet jeg har driti meg ut når det kommer til viskermotoren og den hendelen. Men at clutchen og giroverføringen er ødelagt har jeg faktisk ikke vært bort i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med clutchen kommer han ingen vei men.
Be om et verksted sin mening om giroverføring og det med første gir.
Du har jo sakt deg villig til å overføre penger for viskermotor og blinkhendel.
Han har en tynn sak.

 

Kjøper har faktisk undersøkelses plikt, så siden han droppet prøvekjøring og egen besiktelse så må han jekke seg ned noen hakk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å overføre penger til han tidligere i dag, men da jeg spurte om kontonr fikk jeg da denne meldingen at han kanskje ville heve kjøpet. Er det virkelig så lett å bare heve kjøpet?
Har allerede en annen bil i sikte som jeg låner nå, som jeg hadde tenkt å kjøpet. Men jeg tørr jo ikke å kjøpe denne hvis han plutselig skal heve kjøpet.
Bilen jeg solgte har gått 180000 kilometer, men det har vell kanskje ikke noe å si?
Og hvis han setter den på verksted, hva om de faktisk finner noe feil da?

Er det noen regler som sier at han faktisk har undersøkelsesplikt? Han nevnte jo dette med første gir på vei hjem til meg, men da var jo allerede kontrakt skrevet under.

 

Burde jeg kontakte forbrukerrådet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867

Denne er skrevet som om du er kjøper, men du skjønner tegninga.
Ligger også en link til forbrukerkjøpsloven der.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler meget sterkt på at Forbrukerrådet / FTU sier at du må ta bilen tilbake.

Jeg regner med at de sier at du må gi han et prisavslag på en tusenlapp eller to!

MEN.... ikke si / fortell / lov noe muntlig, alt du vil si / fortelle / love til han må være skriftlig.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår