Gå til innhold

Girkasseproblem V70 DRIVe 2011

Ranger emnet


Fiskedilla

Anbefalte innlegg

Hei.

Her om dagen fikk jeg vel mitt livs sjokk. Min Volvo V70 2011 mod har i noen mnd laget en svak ulelyd når jeg slipper gassen ved 80kmt. Tok turen til verkstedet i går og fikk vite at det var girkassa, og fikk beskjed om at denne må byttes!!??? Bilen har gått 71000. Noen som har hørt om eller vært borti problemer med girkassene på disse bilene? Synes det er helt ufattelig at det på en såpass ny bil skal bli problemer med girkassa, og selvsagt har garantien akkurat gått ut(produsert desember 2010) Dette har medført søvnløse netter og jeg synes det er skikkelig deprimerende. Aldri har jeg hatt så ny og dyr bil, men jeg har heller aldri hatt mer utgifter på bil noengang. Må også reparere dieselvarmeren da det ryker voldsomt til tider, kostnad 5500,-!!!!

 

Hilsen max uflax :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er førstegangsregistrert i Norge som er den kritiske datoen, når ble den registrert?

Selv om garantien er utgått er det fremdeles 5 års reklamasjonsrett iht. Norsk kjøpslov.

Du kan jo bruke det argumentet, hvis bilen har komplett serviceheftet uten anmerkninger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper1201- Den er førstegangsregisrert desember, i Sverige. Så dette er en importbil. Det vil si at det er svensk nybilgaranti som gjelder, og den er 2år. Det største problemet er vel at jeg kjøpte den privat, februar i fjor. Bilen har komplett servicehefte, siste servicen var en 60000 storservice.

Det har jo gått opp for meg at jeg har hatt max uflaks. Hadde bilen vært produsert noen dager senere og vært kjøpt ny i Norge så hadde den hatt den nye nybilgarantien på 5år som kom i 1.jan 2011. 

Jeg har drivverk og maskinforsikring, men det er en egenandel på minimum 5000 eller 20% av kostnaden. Det er uansett en fryktelig ergelig situasjon spesielt med tanke på at det er forholdsvis ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du hatt uflaks ja, import og i tillegg kjøpt brukt av deg, da er det dessverre ikke noen å klage til heller.

Vil på det sterkeste anbefale å bruke den forsikringa, det vil bli fryktelig dyrt hvis du skal bla opp av egen lommebok.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tvil på om jeg har kjøpt av forhandler eller privat faktisk..... For jeg handlet av en kunde hos en forhandler, forrige eier hadde kjøpt ny bil av denne forhandleren. Så forhandler opplyste meg om at den ble solgt for en kunde. Jeg har nå vært i kontakt med forrige eier og hun sier at dem byttet inn bilen mot en ny. Altså dem har brukt sin bil som delbetaling. Da vil jeg påstå at det er forhandler som har solgt meg bilen, for han har da kjøpt bilen av den forrige eieren? I tillegg er også min bil kjøpt ny hos samme forhandler av samme forrige eier. Men det står hennes navn i kontrakten. Begynner å tro at dette er gjort bevisst for å eventuelt sno seg unna ansvar ved eventuelle feil og mangler som kunne dukke opp etter salget.

Jeg kan i følge forbrukerkjøpsloven reklamere til forhandleren fordi tidligere eier kjøpte denne bilen ny der. Men da må jeg som klager klare å bevise av det var feil på girkassen da den ble solgt ny. Og det sier seg vel selv at vil være nærmest komplett umulig??!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i følge forbrukerkjøpsloven reklamere til forhandleren fordi tidligere eier kjøpte denne bilen ny der.

 

Altså, bilen er førstegangsreg. i Sverige, importert og solgt av denne forhandleren til damen før deg?

Da gjaldt 5 års reklamasjon iflg. forbrukerkjøpsloven fra den dato damen kjøpte bilen, men jeg er usikker på om reklamasjonsretten kan overdras?

Ang. kjøpet du gjorde, slik du sier det tyder mye på at det var forhandler som solgte bilen, da trår nok en gang forbrukerkjøpsloven inn og det er nye 5 års reklamasjonsrett.

Men hvis du ikke kan bevise (i form av kontrakt) at navnet til bedriften er oppgitt som selger stiller du straks svakere, men mindre reklamasjonsretten kan overdras som nevnt over.

Ja, å bevise at det er en fabrikkasjonsfeil på girkassa blir nok vanskelig, men det kraftigste argumentet er jo at girkassa garantert skal holde lenger enn 3,5 år/75'000km, selv med riktig vedlikehold.

 

Jeg er ingen jurist og har aldri hatt problemer vedrørende ett bilkjøp så dette er et emne jeg ikke har mye innsikt.

Du kan jo selvfølgelig ta kontakt med en NAF advokat hvis du er medlem der, koster ikke noe for advokathjelp. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår