Gå til innhold

Ranger emnet


YellowSnow

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Polo`n: 2000 modell 1.0L (ja, dritmotor, har ikke servo engang)

 

Den siste tiden (fra i høst) har jeg måttet etterfylle kjøleveske i ny og ne. Har prøvd å lokalisere lekasje, men uten bukk/brønn er det vanskelig å komme til.

Når kulda kom ble jeg oppmerksom på masse hvit eksos, uansett om bilen var kald eller varm, mest når jeg gir gass. På toppen av det hele så har motoren ikke fått tenning på alle sylindrene når jeg starter opp, man kan tydelig høre at den får full tenning og går rolig i noen sekunder før den tuller igjen. Men etter et par minutter kommer den seg og går rolig og fint resten av turen.

 

I sommer røk "noe" og bilen gikk på 3 sylindere, etter å ha byttet tennplugger/kabler og coil/fordeler og luftfilter gikk alt fint igjen.

Har byttet olje/filter, sjekket etter grums i frostveska men finner ingen tegn til problemer der..

 

I går tok jeg vag-com`n og søkte etter feil, kode 16686 kom opp. Tenningsfeil i sylinder 2. Regner med at frostveska render ut i denne sylinderen som ikke får tenning når jeg starter, og kaster vanndampen ut i en fin hvit sky bak bilen på ring3 bort til jobb.

 

Er det vanskelig å bytte toppakning på denne kjærra? Har tilgang til tørr og fin garasje på jobben men ingen bukk. Har flust av tid og tolmod, men om det ikke risiko for å drepe maskineriet, kan jeg da bare fylle på med frostveske og la det stå til?

Har Haynes boka:)

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kondensrøyk fra eksos er normalt når det er kalt, blir stortsett borte etter litt kjøring men hvis du ofte småkjører vil du kanskje alltid ha litt kondensrøyk.
Jeg sier ikke at du ikke har defekt toppakning, men bare vært helt sikker på at det en den før du bytter, kjedelig hvis jobben er unødvendig :)

 

Parker på ett tørt sted/avis lignende under motor og la den stå litt på tomgang etter du har kjørt.
Se etter evt. drypp på bakken/avisa etterpå. Hvis det ikke kommer ei eneste dråpe er det trolig toppakningen.

Kan selvfølgelig være at det er lekkasje ved varmeregister inne i bilen, men da ville du merket fuktighet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende svar! 

 

Det blir mye småkjøring, 1 mil frem og tilbake fra jobb.. Skal begynne med buss igjen, er ikke lønnsomt med 2 bomringer heller.. :)

 

Har fast parkering i bakgården hjemme, der er det mange dråper på bakken. Oljenivået holder seg stabilt.. Skal gjøre som du sier og legge avis under bilen, skal gjøre det når jeg kommer på jobb mandag. Der kan jeg parkere inne. Kan jo være at feiltenning i sylinder  kommer av uheldig montering av tennpluggene, justerte ikke pluggene før montering heller, men vet ikke hvor nøye man bør være med det?

At det er fuktighet inne i bilen er ikke tvil, har tette dreneringer så kan ikke vaske i maskin. Da blir kupeen full av vann. Har prøvd å rense ut skiten og byttet kupe filter.

 

En annen ting, det høres mye surkling bak dasjbordet, er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakning på 1.0l drittmotoren er desverre veldig normalt. Heldigvis lett å bytte pakningen. Skru løs eksosen fra flensen rett bak manifolden, av med toppdeksel, skru ut vippearmene, løft opp støtstengene (husk hvilken vei de går ned og hvor de var, det er viktig..), skru ut alle toppboltene, og røsk av toppen. Er selvsagt litt annet småtteri å plukke vekk, men toppen bør være av innen 30-45min. 

 

Husk nye strekkbolter (er 3 forskjellige bolter som holder toppen). At det surkler bak dashbordet kan være pga pakningen.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback TL3518 og Jesper1201.

 

Jeg har nå latt bilen stå stille i 4-5 dager for å ikke skade motor ytterligere til jeg får byttet pakningene. Men av ren nysgjerrighet og bekymring, måtte jeg prøve å starte den og sjekke etter søl på bakken/i motorrom. Den starter helt fint som før, noe, men svært lite fusk i starten.

Siste kjøretur var på 1,5mil. Det er fuktig rundt og under ekspansjonstanken og nedre radiatorslange + tempføler i radiator, men ikke på bakken (vanskelig å sjekke bakken da den står ute og mildvær)

- Lite eller ingen hvit røyk med en gang, men mye når motoren blir varmere.

- Peilet olje, den ble skiftet med oljefilter for en uke siden, da la jeg heller ikke merke til noe gugge eller vann i oljen da eller nå, oljenivået er stabilt.

- Vannstanden har synket noe, 3mm på 6mil.

- Det bobler litt i røret som kommer inn i toppen av ekspansjonstanken.

- Ingen misfarging av frostveske, klar og fin, lukter litt eksos kanskje?

- Oljelokket har ikke majones, men pittelitt lysebrun.

 

Jeg tror jeg skal bestille toppakningsett og strekkbolter og bytte det selv. Kan da ikke være så vanskelig?

Disse pakningene som følger med i settet, er det til ventiler og diverse grums?

Det koster tross alt 3000 for disse delene, så håper det vil hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update!

 

Har byttet toppakning og slipesett icon_win.gif

Et problem som oppstod var at gjengene i motorblokka røyk, alle som èn.. Fikk ikke strammet strekkboltene i det heletatt.

Bestilte gjengesett fra over dammen, boret opp blokka med en vinglete drill, gjenget opp og satte inn time-serts.

 

Nå har jeg kjørt i 1 uke, siste var tur-retur lillehammer-oslo. Ingen hvit røyk og kjøleveska er stabil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår