Gå til innhold

Mercedes Actros starter ikke

Ranger emnet


K1nneth

Anbefalte innlegg

For et par år siden fikk bileier feil med den elektroniske hovedstrømbryteren. Relèet som skal åpne og stenge plus fra batteriet hadde en tendens til å "henge" seg, og åpnet ikke strømforbindelsen når bryteren inne i kabinen ble brukt. Styrestrømmen er minusstyrt. Bileier kobler seg forbi relèet ved å koble kablene sammen. Styrestrømmen setter han til +12V (altså midt i seriekoblinga på batteriene!!?). Etterpå vil motoren bare kjinne/ tørne, men ikke gå når man slipper tenningsnøkkelen. Han får hjelp via et teknisk verksted til å koble om på et relè i dashbordet slik at startsperra åpner, da dette var problemet.

 

Nå begynte det å gå ut over batterilevetida. Hver natt tømmes batteriene for strøm, og etter utallige hjelpestarter fikk jeg overtalt han til å la meg se på problemet. Det viste seg at to koblingsbroer (hovedsikring 100A er bl.a. plassert her) av kobber var svært oppeiert, spesielt på pluss-brua. I tillegg til at han hadde satt styrestrømmen til pluss istede for minus. Nå var jo riktignok ikke styrestrømmen nødvendig, MEN den kan vel kanskje styre andre ting, som en startsperre??

 

Jeg bestilte nytt relè samt begge koblingsbroene og satte alt tilbake slik det skulle være. Jeg fikk bileier til å sette relèet i dashbordet tilbake slik det skulle stå. (Han hadde lasket over å jukset med stikkene etter veiledning fra verksted)  Og vi satte inn to nye batteri. Nå trodde jeg alt var iorden. Men bilen var totalt død.

 

Før jeg satte inn et nytt relè, var bilen i slik stand at den startet, men hadde stor strømlekkasje. Nå er bilen heeeelt død. Jeg tok en direkteledning fra minus 24V til stikket på relèet, da hører man klikk, og strømmen flyter gjennom. Nå får jeg instrumentstrøm, lys +++ men ikke styrestrøm ned til starter. Kan det være en startsperre som plager meg? Jeg tenker på den styrestrømledninga som bileier satte til 12V+ og har kjørt med i 2 år, kommer den fra tenning og nødstoppbryteren i kabinen.... Kan noen komme med forslag... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slått meg til ro med at det er kabelbrudd på styrestrømmen fra rele'et i dashbordet og ut til elektromagneten/ hovedstrømbryteren ute ved batteriene.

 

Har lagt opp ny styrestrøm til el.releet, direkte fra batteri minus, med en bryter slik at man kan styre hovedstrømbryteren, samt direktekoblet strøm 30 og 87 på releet i dashbordet. Nå fikk starteren styrestrøm, noe den manglet... Antaglivis hadde ikke D+ releet heller strøm. Men fungerer alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår