Gå til innhold

Hvilke småjobber mener du 'fritidsmekanikere' kan gjøre helt trygt

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg bare gjør litt research i forbindelse med et prosjekt her.

 

Hvilke småjobber ser dere på som helt safe og stuerent at en fritidsmekaniker kan gjøre. Nå tenker jeg da på en 'fritidsmekaniker' som er godkjent på forhånd av Bilforumet og som du kan gi rating til når jobben er ferdig.

 

Jesper, Tkarlsen, Quattro og kompani, spesielt interessert i deres mening! Og selvfølgelig dere andre jeg glemte.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fritidsmekanikere, tenker du da på at noen av oss forumbrukere melder oss villige (og blir godkjent) til å utføre jobber for andre? I såfall er det nok veldig mye opp til hver enkelt, da med tanke på vanskelighetsgrad, erfaring osv. Noen er gjerne mekanikere av yrke og har erfaring med det aller meste, mens andre synes det holder med mindre operasjoner som å skifte bremseklosser etc.

Stuerent... Om man ikke er mekaniker av yrke så er det legitimt å ta betalt for slike tjenester som hobbyvirksomhet, inntil en viss sum, uten å skatte for det.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker da at egentlig hvemsomhelst gjør forskjellige oppgaver for seg selv, formidlet igjennom Bilforumet. Men for å oppretteholde kvaliteten på tjenesten så bør man ha en slags forhåndsgodkjenning av de forskjellige. Og heller ha færre som utfører tjenesten med høy kvalitet. Betalinger og tilbakemeldinger formidles igjennom Bilforumet.

 

Det spørs jo helt hva slags utstyr og kunnskap man har tilgang til men jeg tenkte i førsteomgang kanskje en hvis mengde 'dette er trygt at noen som ikke driver bilverksted gjør på bilen din' ting kategorier. Ikke nødvendigvis fordi man ikke greier å utføre jobben. Men for å bare starte litt enkelt.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tenkte nok jeg i litt andre baner enn din intensjon.

Hva som er trygt og ikke blir fortsatt veldig opp til den som skal utføre selve jobben, og selvsagt kunnskapene til den som formidler. Noen er flinke og forstår alt du sier, mens andre klarer f.eks. aldri å time en registerreim samme hvor grundig og detaljert man forklarer. BTDT - noen ganger...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tanker jeg. Og grunnen til at jeg skriver om det her er at jeg vil gjerne høre alle mulige forslag. Jo fler jo bedre :D Så spytt ut!

 

Hovedtanken min er...

 

Bilforumet har masse folk som raser inn fra Google (150-200.000) pr mnd med problemet med bilen sin. Det bør være mulig å formidle fiksing av mange av disse oppgavene til 'fritidsmekanikere' fra forumet istedenfor til verkstedene. Da 'fritidsmekanikere' garantert kan konkurere ut bilverkstedene på pris. Da de har ekstremt mye lavere driftskostnader.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om tilbakemeldingene man kan gi til 'mekanikere', på godt og vondt.

 

Her om dagen leverte fattern bilen på Møller for å montere Webasto.

 

Når han henta bilen og testa den hjemme så starta lysa på bilen og lyse. Webastoen startet aldri.

 

Deretter leverte han den på nytt og de sa at det var feil på koblingsskjema fra Webasto. (men hvorfor sjekka de ikke at den funka selv først).

 

Så fikk han den tilbake... den funka fortsatt ikke... Vannpumpa gikk ikke.

 

Så var det inn en 3 gang med bilen. Han brukte jo en formue bare på å reise framogtilbake med bilen (han jobber som rørlegger).

 

såååå... tror ikke det hadde blitt 5 stjerner der :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du, omgående, burde snekre sammen en slik "funksjon" på forumet :) Helt hvordan det skulle fungere er jeg ikke sikker på, spørs om målgruppen er de som havner her via google eller om det er registrerte forumbrukere. Kanskje en ad øverst på hovedsiden med tekst noe alá "Vi fikser bilen for deg/hjelper deg å fikse bilen - billigst på markedet" ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du, omgående, burde snekre sammen en slik "funksjon" på forumet smile.gif Helt hvordan det skulle fungere er jeg ikke sikker på, spørs om målgruppen er de som havner her via google eller om det er registrerte forumbrukere. Kanskje en ad øverst på hovedsiden med tekst noe alá "Vi fikser bilen for deg/hjelper deg å fikse bilen - billigst på markedet" 1-winking.gif

 

Det hadde vært så utrolig kult! :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i såfall bli noe standardisert, en kan ikke formidle at "xxx" kan utføre ditt og datt, men i realiteten kan han kun lette jobber som å bytte bremseklosser og skiver.
 
Men, hvis det starter som ett prøveprosjekt at Bilforumet kun formidler bytte av bremser, understells deler og hjuloppheng, og etterhvert som det blir god rating på en bruker kan man sakte men sikkert formidle større reparasjoner i samråd med brukeren hvis det er ett ønske fra begge parter.

 

 

Jeg syns vel kanskje man bør kunne legge frem noen form for "bevis" på at Bilforumet kan med trygghet videreformidle at "xxx" kan utføre ditt og datt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i såfall bli noe standardisert, en kan ikke formidle at "xxx" kan utføre ditt og datt, men i realiteten kan han kun lette jobber som å bytte bremseklosser og skiver.

 

Men, hvis det starter som ett prøveprosjekt at Bilforumet kun formidler bytte av bremser, understells deler og hjuloppheng, og etterhvert som det blir god rating på en bruker kan man sakte men sikkert formidle større reparasjoner i samråd med brukeren hvis det er ett ønske fra begge parter.

 

Det bør vel kanskje bli en form for anbuds del også?

 

 

 

Jeg syns vel kanskje man bør kunne legge frem noen form for "bevis" på at Bilforumet kan med trygghet videreformidle at "xxx" kan utføre ditt og datt.

 

En slags 'screening' prosess av alle bør man ha. Det er ekstremt viktig med god kvalitet så man ikke ender opp som de andre anbudstjenestene som er fulle av drit.

 

Vil heller ha starta meget forsiktig enn å bare dundra på med alt mulig.

 

Scenario.

 

'Du får utført disse jobbene via BF'

'Bremseskift alle biler, diagnose, fjærbytte, dempebytte' (bare som eksempel skreiv jeg få kategorier)

 

Arne skal bytte bremser på sin 2007 Passat og via vår tjeneste. (nå begynner det vanskelige)

 

Arne legger inn en pris han kunne tenke seg å betale for jobben og om han evt ønsker motbud.

 

Per er bfmekaniker og gir han tilslag på jobben. Arne godkjenner at Per skal få oppdraget og betaler summen i sin helhet til BF.

Per får beskjed at pengene har ankommet og kan utføre jobben. Pengene sleppes til Per når han sier han har utført jobben.

 

Arne gir tilbakemelding om jobben Per gjorde dersom han ønsker det.

 

Taataaa

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jesper1201, å begynne i det små og arbeide seg oppover er kanskje lurt. Selvsagt må utførende være villig til å utføre, samt ha kunnskapene tilstede, og kunde må være villig til å sette bort jobben til utførende. Kanskje det beste om jobbene kom inn i en database på Bilforumet der utførende kunne markere/ønske de jobbene som er innen hans/hennes kunnskaper, samt innen geografisk fornuftighet?

 

Når det kommer til å bevise ferdigheter så sliter jeg for min del med å bevise noe som helst da jeg aldri har jobbet som mekaniker, hvertfall ikke som lønnet arbeid. Men har løsnet en skrue og to ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det beste om jobbene kom inn i en database på Bilforumet der utførende kunne markere/ønske de jobbene som er innen hans/hennes kunnskaper, samt innen geografisk fornuftighet?

Liker! thumb.gif

 

Jeg tenkte ikke bevis i form av at relevant arbeidserfaring og fagbrev er ett krav. 

La oss si at Marius skulle sitte med ansvaret for hvem som blir plukket ut til å være BF mekanikere så ser han utifra innleggende til personene hvilke som kommer med gode beskrivelser og formulerende svar og ikke bare enstavelser :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår