Gå til innhold

Ujevn tomgang

Ranger emnet


chrisern20

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Noen tips eller ideer på hva som kan være galt når bilen min er veldig ujevn på tomgang og noen ganger kommer den seg igjen.

den håper fra mellom 400-1000 rpm hele tiden omtrent, verst om morgenen  på denne tiden av året

 

Ting som er blitt byttet er:

 

luft filter

Tennplugger og tennplugg ledninger

 

håper noen kan gi meg svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en toyota celica 97 1,8 t20 bensin

motor 7afe

 

en annen ting. har sportsfilter noe å si?

Mange luftmassemålere er lite glade i oljefilm, de slutter da å fungere. Uoriginale luftfiltre kan være innsatt med olje, som kan lage oljefilm på LMM, derav problemer. Dog skal det gjøre utslag på annet enn tomgangen, er nok ikke filteret som skaper dine tomgangsproblemer. Sjekk om motor suger falskluft.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP-sensor er den som måler trykket i innsuget (manifold absolute pressure).

Luftmassemåler (LMM) måler mengden eller massen luft som motor suger inn.

 

Ikke bytt deler på måfå (dyrt), ta heller en diagnose og se om det kan gi deg en pekepinn ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da er time bestilt for diagnose. men en ting jeg prøvde ista. var å koble av en ledning som satt der lufta får inn. Da gikk motoren mye bedre. når jeg kobla den til igjen så ble den veldig ujevn par sekunder.

 

ett annet spørsmål. Den temp nåla inni i bilen. Den viser normalt på tomgang/parkert. når jeg kjører så er den helt på bunnen. noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da er time bestilt for diagnose. men en ting jeg prøvde ista. var å koble av en ledning som satt der lufta får inn. Da gikk motoren mye bedre. når jeg kobla den til igjen så ble den veldig ujevn par sekunder.

 

Tok du av ledning til IAT (temp-sensor for innsugsluft) eller pluggen til LMM (luftmassemåler)? "Der lufta går inn" forteller lite og ingenting, da er det bedre med bilder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår