Gå til innhold

SX4 mister kraft

Ranger emnet


neu242

Anbefalte innlegg

I en tid har jeg merket at bilen av og til mister kraften ved 1800-2000 rpm.

 

I dag hadde bilen plutselig ikke kraft til komme opp bakken ut av garasjen. Etter å ha rusa bilen litt kviknet den til og den fungerte som normalt igjen.

 

Men på vei hjem igjen fikk jeg brått ikke akselerert opp fra 80 i fjerde gir. Jeg måtte jobbe litt før bilen ble bedre.

 

Noen idé hva som er galt? Jeg har en 1.9l diesel fra 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket feilkoder? Noen lamper som lyser/har lyst? Begynner ikke å bli tett partikkelfilter? Typisk feil på disse motorene er EGR ventil.

Heisann, takk for svar. Har sjekket, og det er ingen feilkoder. Ingen lamper lyser, men måtte bytte flere lambdasensorer i våres etter at lampe lyste.

 

Har sx4/2006 partikkelfilter? Og er det dyrt å bytte det eller egr-ventil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis bilen er er norsk import så har den hvertfall partikkelfilter. Altså importert via suzuki bilimport.

Tror EGR ventil koster ca 4000kr.. Forholdsvis enkel sak å bytte. Men den må kodes inn til bilen via diagnose apparat.

 

OK, takk for info.  Men kodes inn med diagnoseapparat, sier du? Det ikke holder med OBD2 bluetooth dongle og Torque? ;-)

 

(EDIT: Er dette riktig ventil: http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-SX4-1-9-DDIS-4X4-FROM-2006-EXHAUST-GAS-RECIRCULATION-EGR-VALVE-EGR098-/181219757416 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den så helt lik ut den. Lønner seg å ha med pakninger å. Aner ikke om du får gjort dette med universal testere. Bruker selv KUN suzuki diagnoseverktøy. som selvsagt er best til dette :) En forhandler tar ikke stort for å kode en EGR ventil heller.. gjort på 10 min

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår