Gå til innhold

Hvordan bytte støtdemper og fjær, den enkle måten

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet flere støtdempere og fjærer på flere A4, og A6. Jeg har spurt hos Møller, og 2 bil verksteder og alle har sagt at jeg må løsne på de 3 i toppen, gjennomgående bolten igjennom de øvre armene osv osv. Men det trenger man ikke. Flere som vet om den enkle måten, men til dere som ikke vet om det her er en enkel guide

 

Bil: 99 Audi A6 stasjonsvogn FWD

 

1. I motorrommet har man 2 gummi plugger. Fjern pluggene (kan sitte godt)

1.jpg

2.jpg

2. 13mm pipe, løsne begge de to. Så må du av med nedre feste på støtdemperen. 18mm pipe + 18mm fastnøkkel

 

4.jpg

3. Så er det bare å dra ut alt.

5.jpg

 

4. Nå trenger du fjærklemmer og en piper til å løsne øverste mutteren på akslingen til demperen. Da den er løs er det bare å dra av alt og flytte det over til de nye demperne og fjæra. Nye fjæra må også klemmes sammen for at du skal få den på

 

6.jpg

7.jpg

 

5. Da du slipper opp fjærklemmene så pass på at nedre feste + de 2 gjengene i toppen stemmer. Sett gjerne demperen/fjæra inntil bilen for å se at de to øvre gjengene passer mot vinkelen på det nedre feste. Der brukte jeg mye tid. Stemmer ikke de vil du få problemer med å få på nedre bolten på demperen. Da alt sitter sammen er det bare å sette det tilbake i bilen

8.jpg

 

Treffe hullene i toppen, presse ned forstillinga så får du nedre feste over armen. Så er det bare å skru fast alt 

 

10.jpg
11.jpg

Jeg er ingen bil mekanikker, men jeg brukte 4timer ca. Da tok jeg av demper og fjær forran og demper og fjærer bak. Og satte på nytt. Tok meg god tid. Godt høstvær, og jeg sto ute. 

 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Ser bildene er borte i tråden, metoden som beskrives her. De 2 øverste armene må jo løsnes fra hovedarmen? Alle video viser å først ta ut boldet på demper nederst, så fjerne gjennomgående bolt for øvre armer. Så 3 skruene i motorrommet så kan alt tas ut. https://www.youtube.com/watch?v=CvfHaZ7iqUQ

Er det noen video som viser dette enda enklere? Jeg har knekt fjær på en side, bør kanskje bytte på begge sider.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, da har jeg skiftet støtdempere og fjører foran+topplageret. På høyresiden brukte jeg tipset om å ta ut de 2 proppene i motorrommet, det er god plass til dette på denne siden. Men så kom jeg over en video på youtube som viste en enda bedre metode; ta ut den nederste bolten på demperen å vipp den ut, ut med med nederste bolt på C-staget. 3 boltene i motorrommet. Da slipper du ned hele greia, kommer til på de 2 mutterene på toppen.

https://www.youtube.com/watch?v=IO0R7QShRXY

Tror dette er den beste metoden, da slipper du å dra ut proppene som sitter som faen. Samt at på venstreside er det bremserør og drit i veien.

Det vanskeligste med hele jobben er å få den nye demperen over nedre bærearm, her må du ha et stort spett som en person holder nede til max vandring så en annen person kan brukte et brekkjern å få den på plass. Stor sjangse for å få et rift i drivakselmansjetten. Tror dette er grunnen til at alle andre guidet viser å fjerne bolten som holder de 2 bærearmene, da er det lettere å få på plass demperen.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår