Gå til innhold

Motor lekker olje

Ranger emnet


Mr Bil

Anbefalte innlegg

Hyundai Elantra 2.0 2001-modell.

 

Fylte på ny motorolje etter at tanken nesten var tom, men når jeg startet motoren igjen etter påfyll og kjørte bilen til parkeringsplassen, så merket jeg en stripe med olje etter bilen. Det drypper olje foran på høyresiden når motoren er igang, men ikke når motoren er av. Motorlyset i dashbordet lyser (det står "check" under) når motoren er på, men jeg vet ikke hvorfor. Håper for alt i verden at ikke motoren er ødelagt, men det funker jo greit å kjøre med bilen, så da er den vel ikke det...

 

Så hva kan det være? Jeg kommer ikke til å kjøre med bilen før dette er fikset, eventuelt kun til verkstedet hvis de mener det kun er snakk om en plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mulig deffekt simring på veiva. Må av med registerreima for og skifte den, så er det lenge siden den ble skiftet så er det likegreit og ta den med samtidig. 

Må lese ut feilkoder for og finne ut hva som forårsaker lampa. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mulig deffekt simring på veiva. Må av med registerreima for og skifte den, så er det lenge siden den ble skiftet så er det likegreit og ta den med samtidig. 

Må lese ut feilkoder for og finne ut hva som forårsaker lampa. 

 

Registerreima (som er tannreima?) ble skifta ved ca 57.000 km i 2005. Nå er den gått ca 135.000. Er det på tide å skifte den da? Hvor mye kan det koste? Uansett så er det vel ikke den som forårsaker lekkasje? Det jeg er redd for er at motoren skal være kaputt etter å kanskje ha kjørt for lenge med for lavt oljenivå.. men da ville vel ikke bilen startet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 år siden sist så er det nok på tide og få byttet den igjen da ja. Jeg aner ikke hvor mye jobb det er, du må nesten bare undersøke litt rundt. 

Du skal ha kjøre med veldig lite olje før det blir noe skade. Det vil du uansett høre godt om det har skjedd noe

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår