Gå til innhold

Tregstartet motor

Ranger emnet


bileier123

Anbefalte innlegg

Har enda et spørsmål... 

 

Jeg sliter som f med å få start når det blir under en viss temperatur, eller bilen har stått lenge i kjølig vær.

Motoren er R5 TDI, gått litt over 178 000 km.

 

Kjøpte nye batteri i fjor. Disse er top shape. NAF testet glødepluggene. Disse er også OK.

I fjor måtte jeg taues to ganger, og slet generelt med å få start.. 

 

Som nevnt i tidligere post har jeg ikke så mye kunnskap om motor etc.. har spurt flere hva de mener er grunnen til at den er så tregstartet.. NAF mente det kunne ha noe med sylindre å gjøre, mens andre mener det er så enkelt som å skifte dieselfilter.

 

Har lagt ut to videoer som viser problemet.

Begge disse gangene er det relativt "varmt". Blir det kaldere sliter jeg laaaangt mer med å få start.

Noen tanker? :)

 

Ta en titt :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=85W7eoddUwI

 

http://www.youtube.com/watch?v=PTni7il-ZAs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo mistenkt glødepluggene siden det hovedsaklig er kaldstarter du sliter med. Er endel jobb å bytte/sjekke pluggene på disse motorene, så er vel ikke brått sikkert NAF faktisk skrudde ut pluggene å testa dem. Glødepluggene kan teste som normalt (altså ha riktig strømtrekk) når de sitter i bilen, men når du setter strøm på de når du har de på benken virker de ikke.

Har du lest av feilminne? Er det lenge siden dieselfilteret er bytta bør det gjøres.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takk for svar og tips. Litt treg respons herifra.

 

Du har helt rett i det du skriver om glødepluggene. NAF tok dem ikke ut.

 

Jeg fikk byttet dieselfilter, og det kan sikkert være greit å gjøre uansett som du sier.

Dette løste derimot ikke problemet.

Så snakket jeg med en kollega som har hatt samme problem med sin Touareg. Da fikk jeg vite at verkstedet hadde rengjort... eh.. et EGR-spjeld. Noe jeg ikke har peiling på hva er.

Men uansett, jeg oppsøkte verkstedet. De sa at det var på høy tid at dette ble rengjort. De rengjorde også gasspjeldet.

 

Så får vi se.. om ikke tror jeg glødepluggene står for tur ;)

Kommer tilbake med oppdatering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Lidelseshistorien fortsetter.

Skulle 60 mil sørover sist uke og kjørte på natta.

Midt i ødemarka blinker og hyler denne meldingen imot meg: "Oil pressure. Stop engine".

Fikk ikke noe fornuftig utav å lese i instruksjonsboka, så jeg ble hentet av Falck og tatt med til et VW-verksted.

 

Fikk tilsendt arbeidsordren deres. Hold dere fast.

Vet caps er irriterende, men jeg limte det bare rett inn.

 

"BILEN KOMMER MED KRANBIL HAR STOPPET PÅ *****

FEILMELDING PÅ OLJETRYKK 11.10.13 OML: DIV FEILSØK PÅ OLJETRYKKPROB. LEST AV FEILLAGER, INGEN FEIL LAGRET. PEILET OLJE, FUNNET MYE DIESEL I OLJEN. SJEKKET TPI, INGEN RELEVANTE TPI.

TATT EN TRYKKTEST AV DIESELSYSTEM I TOPPLOKK. FÅTT FRAM LEKKASJE. DEMONTERT TOPPDEKSEL FOR Å KUNNE LOKALISERE PROBLEMET. FUNNET LEKKASJE PÅ DYSE PÅ SYLINDER 3 OG 5 + MISTANKE OM DÅRLIGE PAKNINGER PÅ RESTEN AV DYSENE OG TANDEMPUMPE.

MÅ KONTROLLERES TOPPLOKK ETTER DEMONT AV DYSER. DEMONTERT DYSER Å FUNNET SPOR I TOPPLOKK ETTER DYSER HAR GNAGD. ANBEFALER Å PRØVE Å SLIPE VEKK GRADER I DYSESETENE (ANLEGGSFLATENE TIL O-RINGENE) MED FINT PUSSEPAPIR OG SKIFTE PAKNINGSSETT PÅ ALLE DYSENE + SKIFTE TANDEMPUMPEN.

TA ET OLJESKIFT PÅ BILEN OG STARTE KJØRE VARM OG TESTE OLJETRYKK + TA LEKKASJETEST AV DIESELSYSTEM I TOPP VED KALD OG VARM MOTOR. USIKKER PÅ OM LAGER OG SLIKT HAR BERGET DA BILEN GIKK UTEN OLJETRYKK. HAR IKKE PRØVD Å STARTE BILEN. MÅ UTBEDRE MANGLER FØRST."

 

Så...dette kan jo også ha noe å gjøre med at den har vært litt vanskelig å få start på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår