Gå til innhold

Opel Astra G 1.2 99 - motor/startproblemer

Ranger emnet


hcost

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Skrev i et tidligere innlegg hvor bilen ikke ville starte. Dette var pga startsperra.

Men nå har det kommet et nytt problem. Bilen hadde stått over lengre tid og når man starter den nå, sliter den med å gå ordentlig. Virker som den ligger rett over punktet hvor den kveler seg selv.

Men går den i 1 minutt så går den jevnt igjen.

Neste problem er at hvis man gir mer enn halv gass driver den bare å hoster og harker. Vil ikke noe høyere.

 

Har gjort følgende:

byttet bensinfilter.

Fylt på ny bensin.

Fylt på kondensfjerner.

Testet uten luftfilter.

Koblet ut luftmengdemåleren. Da hoster den bare enda mer.

Har skrudd ut pluggene for å se om var våte. Noe de ikke var.

Har sjekket at det var nok olje på den også.

 

MOTORDATA

 

Drivstoff: Bensin

Motorkode: X12XE

Slagvolum: 1199

Effekt: 48

Enhet: kW

CO2 utslipp: 156

dB: 79

1/min: 4200

Partikkelfilter: N/A

 

Noen tips? :)

Spør om det er mangelfull informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjørt den skikkelig varm og det ikke blir bedre så er det noe annet feil. Siden du har skiftet og sjekket såpass mye så er det ikke lett og si. Har du noe motorlampe som lyser nå?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la den stå å gå lenge og prøve meg på en litt hard kjøretur for å få den skikkelig varm.

Nei, har ingen motorlampe som lyser nå.

Tipper bilen stod i 3-4 måneder i vinter pga startsperra også ble den stående en stund til etter det. Derfor tenkte jeg at det var gammel bensin. Men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve og kjøre litt med den over en stund for og se om den blir noe bedre. Hvis ikke så bør du få sjekket om det er noen feilkoder på den, og få sjekket verdier på motor, om det er en føler som ikke er helt god.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg kjørt meg en tur, den hoster og harker. Men når jeg kom opp mot 50 km/t i både 2 og 3 gir så begynte motorlampa å lyse. Deretter slukker lampen igjen. Og lyser igjen senere. Neste jeg skulle gjøre var å lese ut. Men når jeg har kabelen mellom pin 5 og 6. Så lyser bare lampa. Ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips? :)

Oppdaget på neste kjøretur at venstre forhjul låser seg. Bremsekalipperen trekker ikke stempelet tilbake. Har smurt opp og nye klosser. Så anskaffer en ny kalipper og tar en ny tur.

Kan det være at motstanden på forhjulet som gjør at motoren sliter med å gå ordentlig fremover og dermed får en feilkode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Skrev i et tidligere innlegg hvor bilen ikke ville starte. Dette var pga startsperra.

Men nå har det kommet et nytt problem. Bilen hadde stått over lengre tid og når man starter den nå, sliter den med å gå ordentlig. Virker som den ligger rett over punktet hvor den kveler seg selv.

Men går den i 1 minutt så går den jevnt igjen.

Neste problem er at hvis man gir mer enn halv gass driver den bare å hoster og harker. Vil ikke noe høyere.

 

Har gjort følgende:

byttet bensinfilter.

Fylt på ny bensin.

Fylt på kondensfjerner.

Testet uten luftfilter.

Koblet ut luftmengdemåleren. Da hoster den bare enda mer.

Har skrudd ut pluggene for å se om var våte. Noe de ikke var.

Har sjekket at det var nok olje på den også.

 

MOTORDATA

 

Drivstoff: Bensin

Motorkode: X12XE

Slagvolum: 1199

Effekt: 48

Enhet: kW

CO2 utslipp: 156

dB: 79

1/min: 4200

Partikkelfilter: N/A

 

Noen tips? :)

Spør om det er mangelfull informasjon.

 

På bilen har du to følere. En kamføler (sitter rett bak dekslet til kamreima), og en veivføler (er litt usikker på hvor den sitter). De bør iflg Opel byttes etter ca 160 000 km, og kan gi slike symptomer som du beskriver, bla at du får max 4-4500 omdr på motoren, og at den kan hoste og harke og motorlampa lyser og slukker etc. En diagnosetest AN avsløre en av de sensorene/giverene. Finnes forøvrig til en rimelig pris på bla Meca......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bytta jeg kalipperene og bremseklosser og bilen virka mye bedre!

Men kjørte meg en tur på 7-8 km på høyt turtall. Bilen gikk bedre, men hadde fortsatt problemet at den "hosta" ved rundt 55 km timen.

Det gjorde den ikke hver gang.

Men det å lese ut feilkoder selv, kan jeg da se hva som er loggført tidligere eller må et diagnose apparat til for å få lest ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår