Gå til innhold

343 turbo prosjekt & renovering

Ranger emnet


chaa94

Anbefalte innlegg

lager en liten tråd her å,er egentlig aldri her men på vccn da det er et myyyye bedre forum.

 

info: volvo 343 DLS

motor: b19A å m45 kasse

km:137 000

 

bilen er så å si rustfri,noen småhull her å der,alt er tetta med sika foreløbig,skal kappes ut å sveises til sommern,det som må gjørras før eu : bytte frontrute,resten av bilen er som den skal,å alt fungerer perfekt.

 

planen er totalrenovering,sveise hull,pusse ned,lakkere osv,har ikke helt bestemt meg for farge,men blir mest sannsynelig blå eller hvit,eller kansje oransj hadde blitt kult :)

 

motor planer: b19 forgasser turbo (AT) med grenrør for toppmontert turbo for da slipper jeg å modifisere motorfeste for å få plass til turbo,å er ikke dyrt for et sånt grenrør,få slipt forgassernåla så jeg kan lade mer enn 0,5,å noen andre mods av forgasser,blir nok en biltema cooler,får se om det funker greit,noe jeg tror det gjør,er vel ikke dårligere enn noe annet,så blir det å få dreid ned stempler osv,turbo er uvist,detta skal ikke gå kjempefært,det er ingen herjebil,det er KUN for å showe litt på meet å sånt :) så blir å lade bare såppas at det blir grei lyd,340/360 drivverk er kjent for å ikke tåle ekstreme påkjenninger :P å her skal det ikke rives i filler,selvom det selvfølgelig ikke er farlig å leke seg smått.

 

litt bilder er vel på sin plass :

 

bilder fra han jeg kjøpte den av

 

5O9QpljVidJL9pOBxE72jbH8NNksvjTkVvRhstbfI8U_zps29a35ded.jpg

HcK3oQn4-PunpBGyD-nmcPfe52IqI7K5q9zakMssrJQ_zps888a20ee.jpg

IAoE9QIid-ThsHVEosvTONtXKSqq3N08yuIMIjafe0Y_zps9ae5793a.jpg

 

så var det på tide med demontering:

250520131081_zps6aa2ff62.jpg

her er litt bilder etter polering:

190520131056_zps1c1e401b.jpg

190520131050_zps7816fa39.jpg

190520131048_zps10ae3748.jpg

ble ganske bra,men forrige eiger hadde tatt overflaterust på dørene å nederst på bilen generelt å malt over med kost.. ikke mye pent..så begynte å pusse den ned,men tiden strakk ikke til så måtte bare kaste på no lakk,mørkeblå delevis for øyeblikket..

her ser dere hvordan bilen så ut nederst: ikke mye pent

190520131045_zps2e9c3206.jpg

 

her har jeg fylt opp ei trillebår med asfaltmatter,å interiør som ble kasta :

10_zpsb333dfc3.jpg

det blir svart interiør,har lakkert sidepanel osv,skal lage nye dørtrekk som ser litt bedre ut,så blir det bøttestoler forran åsså lage "brannvegg" bak for jeg skal ikke ha inn baksetene igjen,så blir det fuelcell baki,åsså kansje laga ei ny hatthylle så man ikke ser inn i bilen

 

så har jeg vaska motorn litt,prøvde med no motor cleaner fra shell,funka konge:

170520131011_zps5966ab72.jpg

170520131010_zps19910c4f.jpg

27082013072_zpsf7511ca7.jpg

 

foreløbig skjer det ikke mye,må bytte motor i bruksbilen så bruker ikke tid på 340n,blir ikke gjort mye før til sommern igjen å utover vintern uansett,bygger værksted nå i vinter å utover mot sommern så jeg har sted å skru inne,fått nok av å stå ute nå..

 

har en liten "herje" video av 343n som en kamerat filma for litt siden som jeg tenkte å legge ut,stått en stund så måtte mjuke den litt opp igjen :) burner på under 1500 rpm med 195 dekk på begge hjula bak på tørr asfalt da så ekke dårlig med org b19 :)

Endret av chaa94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

har ikke skjedd så mye med bilen,er for tiden mørkeblå,å blir lakkert opp i orginal fargen som er telemarksblå (139)

 

har søkt volvo om godkjenningspapirer for turbomotor å fått klarsignal å venter nå på papira åsså blir det å dra til NAF å bremse den,.prøve å komma innafor krava,prøve med b19 AT med lite ladetrykk, så blir det en b21ET motor med steg 3 AT forgasser,porta innsug,porta topp,dobble fjører,kansje en grei kam ellers blir A kammen brukt.så blir det en stor t3 turbo,litt modifisering av drivverk etter hvert å så det ikke knekker. vil legge ut papirer etter bremsing av b21ATn når den er bremsa,sier ikke noe om ca effekt enda men er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår