Gå til innhold

Upresis/ullen styring, hva må jeg bytte?

Ranger emnet


Wiciwato

Anbefalte innlegg

Heisann. Prøver å ta det så kort som mulig. Bear with me..

 

Forrige eier kjørte i lengre periode uten firehjulskontroll etter senking. Toe/spissing var markant feiljustert. Skulle ta kontrollen igår, men mekaniker sa at styrekula var gåen. Det var først etter jeg kjørte tilbake fra verkstedet at styringa ble latterlig upresis, men men. Tenkte jeg skulle kjøpe inn delene selv, men har vanskeligheter med å finne ut hvilke deler jeg trenger totalt. Her kommer dere inn. :)

 

Her er hva jeg har funnet:

Styrekule venstre side har sprukket i gummien og det er fett/olje overalt.

Endeledd venstre side har samme tilstand. Her står også selve styrestaget skjevt, sånn at endeledet står skjevt på festet, er dette pga. gummien er sprukket? Kan bevege endeleddet ganske mye side til side, er det normalt?

 

På høyre side av bilen er ingen gummier sprukne, hverken på styrekule eller endeledd, men endeleddet er bevegelig slik som på venstre side.

Drivakselmansjetten har også sprukket gummi, har dette konsekvenser for styringen?

 

Begge dekkene er det mulig å vrikke rimelig mye på horisontalt. Ikke vertikalt så langt jeg har funnet ut.

 

Bytte av drivakselmansjett har jeg hørt er litt vanskelig, men endeledd og styrekule skal være mulig å få til. Har dere noen erfaringer rundt bytte av dette?

 

Legger ved et bilde av drivakselmansjetten og bilen. :)

post-79136-13804855225499_thumb.jpg

post-79136-13804855225546_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge dekkene er det mulig å vrikke rimelig mye på horisontalt.????

 

Hva mener du med det??? er det vis du jekker opp bilen og tar tak på toppen og under så kan du bevege mye på den???

 

At gummi er def på endeledd eller bærekule trenger ikke å ha gjort noe med tilstanden på dem, men er mansjetter def ommer det sand og dritt inn. Dette gjør at det slites fort..

For å sjekke at ett ledd er i orden eller ikke så er det som oftes lurt å jekke opp bilen så prøve å bevege det fram og tilbake med raske bevegelser å få noen til å se/kjenne på ledd om det er bevegelse i dem.. det skal ikke være noe slakke i leddene..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar tak framme og bak på dekke så dytter du det fram og tilbake samme veien som hjulet svinger når du svinger på ratte.. Bare at du tar korte bevegelser vær vei. Da vill du både kunne se og kjenne om det er noe slakke i leddende..

du kan også prøve med en stang eller tang å bevege på leddene..

 

Tar du tak oppe og under dekket å prøver å bevege det den veien vill du kunne sjekke om det er slakke i hjullager..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår