Gå til innhold

City nødstopp bare reklame?

Ranger emnet


pelano

Anbefalte innlegg

Jeg har en splitter ny Golf 7 Highline med nesten full utstyrspakke. Alt synes å virke som det skal; unntatt City nødstopp. Leverte bilen inn til Møller Slependen og resultatet var skuffende.

"Så lenge systemet ikke gir noen feilmelding er alt i orden, og det påligger sjåføren å påse at man ikke kjører på noen bakfra. City nødbrems er ikke morn garanti"

For noe vrøvl!

Dette er det de sier på sine nettsider:

"Dette er et system som leser trafikken 10 meter foran bilen ved hjelp av en laser i bilens speil når bilen kjører under 30 km/t og over 5 km/t. Dersom systemet merker at føreren ikke reagerer på at bilen foran bremser opp, vil systemet starte nedbremsing. Bilen bremser ned til 0 km/t dersom føreren ikke tråkker på bremsen og man vil på denne måten redusere skadeomfanget eller til og med unngå å krasje med bilen foran."

Jeg fikk mistanke om at det ikke virket som det skulle og testet mot en diger papp plate og feide den rett ned uten så mye som et pip fra systemet og uten bilde på display.

"Det går ikke an å teste det mot en papp plate og VW i Tyskland sier at det ikke er mulig å teste dette, og då lenge systemet ikke gir feilmelding er alt i orden". Det var svaret fra Møller.

Finnes det noen her som har testet dette og funnet at det virker?

Endret av pelano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært borti City nødstopp, men jeg synes dette høres veldig merkelig ut. Og utsagnene til Møller hørt virkelig bare ut som bortforklaring og unnskyldinger. (Er ikke særlig fan av møller selv med unntak av delelageret)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller tro det at det er løgn fra møller sin side, og ikke reklamen. Har selv prøvd (ikke med vilje) dette med en VW UP og her fungerte det helt tipp topp, da bilen stopp så jeg ikke smelte i ræven på han foran.

Så vil nok tro at det skal fungere helt likt på en Golf.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen idiotiske spørsmål men masse idiotiske svar

Skal teste dette på en annen Golf 7 i morgen, og så får vi se om TL3518 har rett. Greit å få det avklart for da skal også den bilen feie ned papp platen uten noen varsling.

At det ikke kommer noen feilkoder behøver nødvendigvis ikke å bety at ting er feilfritt. Feilkodene må tross alt programmeres og av og til kan det faktisk gå år før en programfeil blir oppdaget. Det er drøssevis av I/O signaler i aktivitet samtidig og få ting er idiotsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det, men laser sensoren sitter i frontruten på baksiden av speilet og det er jo mulig at papp ikke reflekterer laserlyset. Litt rart at det ikke er mulig å teste dette på en eller annen måte, men det er mulig at TL3518 har rett. Kanskje kle papp paten med aluminiumsfolie for jeg vil gjerne vite om det fungerer. Reaksjonsevne etter 70 er ikke som i yngre dager, det er det bare å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet uten resultat i dag også, men så plutselig: FEIL PÅ ACC OG FRONT ASSIST lyser på dashbordet.

Så får vi se om dette kan gi noen svar.

Det fungerte ikke på naboen Golf 7 heller, man da vi kledde papp platen med aluminiumsfolie ble det bråbrems.

Endret av pelano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan fungerer egentlig trøtthetsvarslingen?

 

Fra VWs nettsider:

 

"Under kjøring i hastigheter over 65 Km/t analyseres kjøremønsteret til sjåføren ift fart, brems og rattutslag. Dersom systemet registrerer at kjøremønsteret avviker fra det normale, gis en oppfordring og et lydsignal på instrumentpanelet om at sjåføren anbefales å ta en pause. Meldingen gjentas etter 15 minutter dersom oppfordringen ikke følges."

 

Men hvordan skiller bilen ulike sjåfører, veier o.l som uansett er ulike kjøremønstre for og unngå at du får varsel hele tiden? Har aldri opplevd og få ett varsel for øvrig.

Endret av le0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår