Gå til innhold

Oppdaget at bruktbilen lekker servoolje 5 dager etter kjøp

Ranger emnet


Nailz

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg gode råd i forbindelse med dette og videre framgangsmåte. Kjøpte i begynnelsen av Juli en 00 Passat med 185k på teller'n. Alle servicer var fulgt og bilen er EU godkjent fram til 2015. Bilen framstår som hel, velholdt og "tight" og alt av det elektriske og mekaniske er i orden bortsett fra det faktum at den lekker servoolje. Merket lekkasjen ca 5 dager etter kjøpet og sendte en epost til forhandler om dette. Selger repliserte med at de ikke hadde sett noe til noen servooljelekkasje (de foretok også siste service) og at dette sannsynligvis ikke ville bli dekket av garantien, jeg svarte tilbake at hva garantien inneholdt ikke er relevant hvis garantien ikke gir en større trygghet en det lovverket gir, og viste til forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten med tanke på skjult mangel og at en slik lekkasje ikke oppstår spontant, men utvikler seg over tid. Selger foreslo da at jeg kjørte bilen til verkstedet deres slik at de kan sjekke hva som evt. er feil og vurdere om dette er en reklamasjonssak eller ikke, men at jeg må være klar over at bilen faktisk er 13 år og ting kan skyldes rimelig slitasje. Jeg har avtale med verkstedet førstkommende tirsdag, men har en sterk følelse av at de ikke kommer til å gå med på at dette er en reklamasjonssak. Poenget mitt er at jeg meldte raskt ifra om lekkasjen og mener at dette helt klart er en reklamasjonssak med tanke på hva som sto i annonsen i tillegg til korrespondansen jeg hadde med selger pr. epost (har tatt vare på både korrespondanse og annonse) før jeg kjøpte bilen. En lekkasje i servosystemet kan fort bli en kostbar affære (tannstang, snekke, servopumpe, etc) i tillegg er det dyrt og stadig måtte etterfylle olje siden VW er ganske kresen på hva slags olje som kan brukes. Så, hva bør jeg si/gjøre hvis forhandler mener jeg som kunde må betale dette selv? Har jeg noen sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville prøvd å sjekke kva lekkasjen er først eg, så ein veit om ein har noko å banke i bordet med.

 

Viss den ikkje lakk ved kjøp, og du ikkje finner noe som burde vært sett ved service eller er tukla med trur eg uansett du ikkje har stort å komme med, men litt goodwill bør kanskje forhandleren kunne yte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan gi meg gode råd i forbindelse med dette og videre framgangsmåte. Kjøpte i begynnelsen av Juli en 00 Passat med 185k på teller'n. Alle servicer var fulgt og bilen er EU godkjent fram til 2015. Bilen framstår som hel, velholdt og "tight" og alt av det elektriske og mekaniske er i orden bortsett fra det faktum at den lekker servoolje. Merket lekkasjen ca 5 dager etter kjøpet og sendte en epost til forhandler om dette. Selger repliserte med at de ikke hadde sett noe til noen servooljelekkasje (de foretok også siste service) og at dette sannsynligvis ikke ville bli dekket av garantien, jeg svarte tilbake at hva garantien inneholdt ikke er relevant hvis garantien ikke gir en større trygghet en det lovverket gir, og viste til forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten med tanke på skjult mangel og at en slik lekkasje ikke oppstår spontant, men utvikler seg over tid. Selger foreslo da at jeg kjørte bilen til verkstedet deres slik at de kan sjekke hva som evt. er feil og vurdere om dette er en reklamasjonssak eller ikke, men at jeg må være klar over at bilen faktisk er 13 år og ting kan skyldes rimelig slitasje. Jeg har avtale med verkstedet førstkommende tirsdag, men har en sterk følelse av at de ikke kommer til å gå med på at dette er en reklamasjonssak. Poenget mitt er at jeg meldte raskt ifra om lekkasjen og mener at dette helt klart er en reklamasjonssak med tanke på hva som sto i annonsen i tillegg til korrespondansen jeg hadde med selger pr. epost (har tatt vare på både korrespondanse og annonse) før jeg kjøpte bilen. En lekkasje i servosystemet kan fort bli en kostbar affære (tannstang, snekke, servopumpe, etc) i tillegg er det dyrt og stadig måtte etterfylle olje siden VW er ganske kresen på hva slags olje som kan brukes. Så, hva bør jeg si/gjøre hvis forhandler mener jeg som kunde må betale dette selv? Har jeg noen sak?

 

Før du og vi vet hva som lekker og hvorfra det lekker, blir alt bare gjetting.

 

Kom tilbake og spør om meninger og ideer når du er helt sikker på hva som er galt / feil.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvis skade og reklamer deretter. Det kan tross alt være en bagatell.

Uansett er det riktig av deg å ta det opp med selger så fort som mulig og la han få se på saken. Skulle det vis seg å være en dyr skade som selger burde vite, står du ganske sterkt til å det dekket, men ta det rolig til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått lekkasjen sjekket hos et verksted, og det er tannstanga som lekker. Verkstedet mener det er en lekkasje som har utviklet seg over tid. Ny tannstang inkludert arbeid (må ha forstillingskontroll i etterkant) kan fort ende på 15 - 16 000. Som nevnt i første innlegg merket jeg dette kort tid etter kjøp. Har jeg en reell reklamasjonssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du har kjøpt bilen av forhandler, er da forbrukerkjøpsloven som gjelder. Går ut ifra du har bruktbilgaranti fra selger?

 

Her blir det et definisjonsspørsmål om hva som er mangel og hva som er normal slitasje. Dette har ingenting med å gjøre hva selger eller kjøper burde ha visst om på forhånd!

 

Hva er en mangel?

 

Bilen har en mangel, hvis den ikke er i den stand dere har avtalt. Du kan ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen.

 

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende.

 

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

 

normal slitasje

at du har påført bilen skade selv

at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger

 

Selger er ikke ansvarlig for problemer som skyldes at du har brukt bilen unormalt, påført bilen skade, eller manglende vedlikehold mens du har eid bilen. Selger er heller ikke ansvarlig for problemer som skyldes vanlig slitasje.

 

 

«Som den er»-salg.

 

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette betyr at du overtar mer av ansvaret for bilens tilstand. Likevel vil det være en mangel hvis selgeren har gitt deg feil opplysninger eller holdt tilbake informasjon om viktige forhold, dersom det kan antas at det har virket inn på kjøpet. Det er også en mangel hvis bilen er i dårligere stand enn du hadde rimelig grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.

 

 

Jeg vil tørre påstå servo og styring bør vare lenger enn 13 år/185' km.

Hovedgrunnen til tidlig lekkasje er at det er brukt feil servoolje - VAG fra den tiden skal ha grønn servoolje type mineralsk Pentosin CHF11S (G 002 000), aldri ATF eller annen rød hydraulikkolje.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Klager man på eget skjema? pr brev eller epost?

 

All kommunikasjon mellom deg og selger bør skje skriftlig. Mail duger.

 

Forbrukerrådet sin mal for klage.

Kjøp av bil - Forbrukerrådet.no

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår