Gå til innhold

Oppdaget feil etter bruktbilkjøp. Hva gjør eg nå?

Ranger emnet


fosland

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! :)

 

Gikk for en ukes tid siden til innkjøp av en 06 VW Touran 2.0TDI DSG hos en uavhengig forhandler med ca 130k km på telleren. Pris i det øvre prissjiktet for en slik bil. kjøpet gikk heller fint for seg med og eg oppdaget ingen spesielle mangler før kjøpet. Bilen hadde ingen tilstandsrapport forelagt og eg kjøpte den som forevist med prøvekjøring.

 

Allerede samme dag (fredag kveld) begynte lampe for ESP å lyse og koblet seg fullstendig ut (ABS viker fint). Ringte selger Mandag morgen og spurte om han kunne se på dette. Han forklarte da at han var reist på ferie til utlandet og kommer ikkje hjem før om en mnd(!!). Videre mente han at lysende ESP lampe er en vanlig feil på disse bilene og "går fint" å kjøre med. Eg spurte om han ville se på dette når han kommer hjem, og fikk da et lunkent svar at "nja, vi får se på det".

 

Nå, etter i overkant av 500 kjørte km lyser ESP lampa fremdeles og det har dukket opp flere ting

- merker en svak vibrasjon og slags "gnisse/bankelyd" fra motoren/girkassa på tomgang (kun merkbar inni kupeen)

- synes bilen drar dårlig og ujevnt i revers i forhold til turtall (slurer?)

- det knirker i forstillinga når eg dreier på rattet når bilen står stille.

- beskyttelses plate under motor har løsnet minst ett sted, og subber ned i asfalten.

 

Er klar over at enkelte ting kan være slitedeler eg må ta selv og plata under motor kan hå løsnet etter kjøpet, men eg vet at noe av dette KAN bety veldig høye reperasjonskostnader. Det kan også selvsagt være småting.

 

Bilen ble ikkje levert med 3mnds garant el. Men det ble tegnet en "Garantiforsikring" fra autoconcept under kjøpet(som eg ikkje har fått papirer på enda). Noen som vet om han kan støtte seg på den nå, eller må han ta dette på sin egen kappe?

 

Lurer nå på sette bilen på verksted selv og få en tilstandsrapport på hele bilen. Er det fair, eller bør eg vente til han kommer hjem så han får fikse dette selv? Tenker det kan være lurt å få dokumentert evt reperasjoner så fort som mulig? Er også opptatt av å få en så smertfri saksgang som mulig oss to i mellom uten å blande inn en tredjepart og å konfrontere han med en tilstandsrapport i ettertid vil kanskje bli oppfattet som en trussel? Hva bør eg gjøre her?

 

Kan også nevne at nå etter nærmere undersøkelse, har eg funnet ut at han som driver bruktbilsjappa er tidligere dømt til fengselsstraff for diverse forhold innen bilsalg. Han driver nå en ny butikk registrert på kona..! Blir litt skeptisk på hele greia... Uten at eg kan si at han driver tvilsomt idag selvsagt.

 

Takker for alle svar og hører gjerne fra noen som har vært igjennom tilsvarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese her snarest mulig, og gjøre som de skriver øyeblikkelig: Misfornøyd med bilkjøp fra forhandler - Forbrukerrådet.no

 

Gjør alle henvendelser mm skriftlig, gjerne med email eller sms, ikke telefonsamtaler.

Endret av EaglePilot

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! :)

 

Heller mot å bestille en verkstedtime til bilen og få en fullstendig gjennomgang og bekrfte evt avkrefte feil og mangler. Men hvor? Merkeverksted eller NAF? NAF kan ta den inn rimelig kjapt, mens VW har et par ukers kø.. VW er nok sikkert best skikket til å avdekke feil ettersom de kjenner bilen best og vet hva de skal se etter. Eller har noen erfaringer med NAF som like bra? Evt hvilken naf test skal eg ta? Driftstest, Garantiutløps test eller kjøpstest?

 

Blir mange (rare) spørsmål her, men håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en kjapp tur innom vw idag bare for å lese av feilkoder og og jada. ESP må repareres for 10500kr. I tillegg nevnte han at knirk i understellet minnet veldig om fjørbeinslager som må byttes. Han fikk ikkje tid å se på DSG kassa, men eg fikk en time seint i neste uke for nærmere undersøkelse. Forløbig regning - nesten 17000kr!!

 

Fikk også en utskrift av merknadene fra forrige service som siste eier hadde. Her var det blant annet bemerket rust i gulv bak og webasto som fusker.. Dette har ikkje selger opplyst om i det hele tatt. :(

 

Har nå sendt en mail til selger. Veldig spent på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det på som er feil på esp-en som koster 10 tusen og fikse?!?!

Rust i gulv er vel en garantisak!

 

Var visst en sensor som satt inni abs pumpa.. G201 tror eg det var den heter. Måtte visst bytte hele greia iflg verkstedet. Rust i gulv kan veldig gjerne være en garanti sak, men eg henger meg mest opp i opplysningsplikten til selger, som burde vite dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok se frem til trøbbel og masse problemer med denne bilen + selger.

Eneste lette & gode løsning (for deg) er å få kjøpet hevet.

 

Ikke glem å bruke forbrukerrådet snarest mulig for å styrke din sak, du må betale "leie" pris m/ km kjørt til selger og du har rett på renter fra selger for den tiden han har dine penger.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår