Gå til innhold

Dreiesensor, BAS/ESP og ABS-lamper tennes


Jeffern

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Vi har et tilfelle med en MB 202-bil som går i ekstrem nød-modus, og aldri kommer ut av 2.gir. (Automat)

Vi koblet til diagnosesystemet (Bosh ESITronic), og fikk feilmeldinger på rattvinkelsensor og dreiesensor.

Rattvinkelsensoren er byttet, og nå får vi feilmelding om dreiesensor og manglende signaler fra rotasjons-sensorene på begge bakhjul. (ABS-sensorene)

ABS-sensorene er helt nye, og vi har målt at de fungerer normalt når vi mïåler på tilkoblingspunktene under

gulvet i lasterommet.

De gir signaler når vi dreier hjulene. Dette er en stasjonsvogn, om det betyr noe.

Vi har også forsøkt å jekke opp bilen og dreie på bakhjulene, både manuelt og med bilen i gir mens vi leser ut tallene fra ESITronic-systemet, men det er ingen verdier å lese ut der. De viser null, mens de i virkeligheten dreier.

Vi sjekket også øyeblikksverdiene fra rattvinkelsensoren, og disse viser nå antall grader rattet er dreid i, og ser ut

til å stemme.

 

Vi har gjentatte ganger slettet feilmeldingene, men så snart bilen kommer opp i rundt 15-20 km/t kommer feilene

tilbake, og BAS/ESP og ABS-lampene tennes.

Noen ganger tennes BAS/ESP-lampen først. Det ser ut til å være slik om vi kjører i gang veldig forsiktig.

Gir vi litt mer gass ser det ut til at begge lampene tennes samtidig.

Om vi trykker på "ESP Off"-bryteren eller ikke gjør det ingen forskjell. Om vi har slått av ESP tennes varsellampen

for dette som normalt, men den slukkes så fort feilen kommer tilbake og BAS/ESP-lampen tennes.

 

Bilen ble kjøpt med denne tilstanden, og prisen gjenspeiler det.

Det er forrige eier som har fått byttet sensorene på begge bakhjul.

Han har også fått reparert elektronikk-modulen som sitter på ABS-enheten, men feilen er der fremdeles.

Dette er utført av et MECA-verksted i Rakkestad.

 

Hvor finner vi dreiesensoren som ESITronic melder feil på? Det er ingen angivelse i systemet.

Vi får ellers alltid opp en angivelse av hvilket hjul det gjelder når det rapporteres om feil på en

dreiesensor, så vi undrer om dette er en dreiesensor for rattakselen? (Feilkode 1120.)

Endret av Jeffern
Skrivefeil og feil på norske tegn etter forh.visning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi også prøvd å bytte styreboksen som sitter på ESP (ABS) -enheten i motorrummet.

Vi lånte en fra en bil som fungerer uten feil. Det var ingen forskjell fra tidligere, akkurat samme feil oppstår.

[ATTACH]39670[/ATTACH]

Bilde av styreboksen

post-64743-13804855147053_thumb.jpg

Endret av Jeffern
Feiltasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er problemet løst! :)

 

Vi var så heldige å ha en tilsvarende bil som vi fikk lov å låne deler fra.

Vi leste oss opp litt på systemet, og det viser deg at "dreiesensor" er en krengningssensor som sitter under gulvet i lasterommet, mellom tilkoblingene for ABS-følerne. At ESItronic oppgir denne som "dreiesensor" skyldes sannsynligvis at de norske tekstene er oversatt fra dansk. Vi har sett mange eksempler på dårlig oversettelse i dette systemet tidligere.

Vi lånte denne sensoren/føleren fra den andre bilen, og dermed var vi kvitt en feil! :) Kun feilmeldinger på ABS-sensorene igjen.

Det merkelige var at når vi satte den føleren vi hadde fått feilmelding på inn i bilen vi lånte deler fra fungerte den fremdeles uten feil!

Dette kan skyldes at denne bilen har manuelt gir, mens bilen med feil har automatgir.

 

Vi hadde tidligere mistenkt at ABS-følerne kunne være feil, men vi tok dem ut og fant Ate-logoen på dem, så vi regnet dette som svært lite sannsynlig. Likevel, ESItronic rapporterte om uleselige signaler. Følerne var nye, montert av et autorisert verksted.

Etter suksessen med krengningssensoren fant vi ut at vi måtte prøve å flytte over ABS-sensorene også.

Vi så med en gang at utførelsen på sensorene var litt annerledes. Det var ikke noe Ate-merke på dem til tross for at det er ATE som har laget ESP/BAS/ABS-systemet. Det var derimot en MB-stjerne og en Hirschmann-logo på dem.

Med disse følerne på plass nullstilte feilmeldingene seg selv og bilen fungerer perfekt! :)

 

Vi kommer nok til å være mer skeptiske til hva andre verksteder har gjort i fremtiden.

Verkstedet som monterte feil type følere har fakturert sin kunde med mange timer feilsøking i tillegg til prisen for følerne, og de kostet ham fler titusener i redusert pris på bilen ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. ser det er lenge siden du skrev alt det der.  men har "samme" problem med BAS/ESP   min lampe slukker seg bare en veldi skjelden gang, før den kommer fram igjen.  

er tid for EU. strax, så prøver etter beste evne å finne feilen.  

ser du skrev at du fant feilen i bagasjerommet.  men jeg finner ikke noen sensorer der.  min bil er en 2000 220cdi sedan.  håper du kanskje kan hjelpe meg :)

W202 220cdi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei, Dasiver! 1-winking.gif

Lenge siden jeg var innom nå, men skal prøve å svare: 
Det kan nok være forskjellige steder å plassere boksen ("dreiesensoren") på,
men uansett vil den være tilkoblet begge ABS-følerne på bakakselen, så om 
du følger ledningene fra dem bør du kunne finne den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår