Gå til innhold

Audi 90 trimming!

Ranger emnet


MariusDT

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er eier av en Audi 90 20v (B3) med en 7A motor. Det har blitt satt inn en portet S2 topp, samtidig som at det er blitt montert en bensintrykksregulator.

Alt annet i motoren er orginale deler fra 7A motoren.

 

Jeg har lenge vurdert om jeg skal øke effekten i motoren litt.

 

Jeg har et lite spørsmål.. Hvor burde jeg legge meg i henhold til effekt på denne motoren i HK, dersom jeg ikke ønsker å bytte ventiler, råder, fjærer osv. Hvor mye effekt tåler alle komponentene i motoren i den stand som motoren står nå?

 

Mvh Marius Tronstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren tåler den effekten du klarer å hente ut av den - som sugemotor, så lenge du holder deg under 8000 omdr. Hvor mye effekt du klarer hente ut kommer helt og holdent an på kunnskapene til han som portet toppen, samt hvilke kammen du har i. 250 hk burde kunne oppnås, med en godt portet topp. På den annen side så har toppeffekt lite å si, det er det totalt registeret som er viktig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var egentlig hvor mye effekt man kan hente ut av motoren før girkasse, ventiler eller lignende tar kvelden.

Vil helst legge effekten på 300 HK for øyeblikket, og lurer på om komponentene i motoren tåler en slik påkjenning ved 7.000 omdr?

Det sitter i 7A kammer i motoren nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte, motoren tåler den effekten du klarer hente ut av den som sugemotor, så sant du holder deg på et fornuftig turtall. Når all denne effekten hentes ut så vil selvsagt motor slites mer enn om du kjører vanlig på vei, men holder det gjør den. Antar du ikke snakker om å montere turbo, i såfall har du helt feil bunndel som utgangspunkt (feil råder og stempler - for høy komp). Om ditt mål er 300 hk NA så vil dette koste, samt du vil slite med å komme dit med originalt plenumsinnsug. Om toppen er skikkelig bra portet kan 300 hk nås, men aldri med 7A-kammer, samt vil du få et temmelig dårlig bunnregister.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår