Gå til innhold

Vibrasjoner i fart!

Ranger emnet


MyaMona

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kjøre til jobb i dag med bilen min. Jeg har en Volvo XC90. Plutselig begynner bilen og riste mer og mer i fart. Det vibrerte i rattet når jeg kjørte og det var veldig ubehaglig og kjøre i 80 km/t. Jeg syntes også det hørtes ut som skrapelyder foran ved sving når jeg var i lav fart og skulle parkere.

 

Til informasjon så hadde jeg bilen inn til dekkskifte fordi jeg pungterte her om dagen, og venstre bakdekk ble plombert. Kan dekkene være i ubalanse?

Bilen var på hovedservice og vi tok EU kontroll for 2 uker siden. Det var 0 på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonen kan tyde på ubalanse i ett eller flere hjul ja. Ta turen inn og få avbalansert dekkene ;)

 

FYI: overskriften er ikke helt heldig, du må lese forum reglene.

Er nok en moderator her som vil gi deg beskjed om dette ;)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Bakdekket pungterte, men det høres ut som ulyder foran. Uansett så kan jo feil med dekket bak forårsake vibrering i hele bilen, men det ristet noe voldsomt. Oi....takk for tips om overskrift, jeg er ny her, i tillegg dame, så jeg aner ingenting :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette her noe sammenheng mellom lyden og vibreringen eller om det er rein tilfeldighet er vanskelig å si.

Kan være ett bremseskjold som tar borti som er årsaken til skrapelyden.

Ble det skiftet noen deler når bilen var på service? Bremser eller noe slikt?

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et defekt hjullager kan få det til å vibrere noe jævli ja. Om kulene faller ut, og metallet skraper inntil hverandre så får du både skrape lyden og viberasjoner. Viberasjonene kommer først etter en stund. Da metallet skraper inntil hverandre oppstår det friksjon/varme. Som igjen lager viberasjonen. Det opplevde jeg en gang.

 

Kan også være bremse kaliperen/bremsene. Nedslitte bremseklosser, stempelet i kaliperen har presset seg så langt ut at det ikke klarer å gå tilbake. Eller har låst seg. Da vil den stå der å produsere varme, som igjen blir viberasjoner.

 

Men ta deg en kjøretur. Stopp bilen pent. Også kjenner du etter varme ;)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart hvis det skal være bremsene som er så slitt når bilen nettopp er eu godkjent.

Men så er jo noen verksteder nøyere enn andre.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart hvis det skal være bremsene som er så slitt når bilen nettopp er eu godkjent.

Men så er jo noen verksteder nøyere enn andre.

 

Jeg er ikke overasket over sånt ;) Selv om en bil er EU godkjent kan den forsatt være full av feil. De er sløve på slike kontroller.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overasket over sånt ;) Selv om en bil er EU godkjent kan den forsatt være full av feil. De er sløve på slike kontroller.

 

Ja det er helt sant, har vært borti begge deler. Selv foretrekker jeg at de er nøye da dette hjelper med å se det som må løses på bilen.

Dog det har kommer til nytte en gang at de ikke var nøye :)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kom og sjekket bilen før jeg kjørte noe sted. Alle hjulboltene var løse!! En hadde falt ut. De har tydeligvis ikke strammet de etter hovedservice, og det sto ingenting på kvitteringen jeg fikk om noe ettertrekking av hjulmuttere.

 

Hva slags skader kan ha oppstått av dette?? Jeg tenker på hjullager, drivakselledd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår