Gå til innhold

Dysfynksjonell fartsmåler, AC og diverse

Ranger emnet


a1eks94

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen! Kjøpte Peugeot 406 1996 mod. 1.8 bensin for en liten stund tilbake, ser jeg trenger å få gjort litt sm�tt..

 

Sliter med at luftanlegget(eneste "navnet" jeg kan/husket på i farten) lager en surrelyd, rykter om at denne tar kvelden straks?

Når man skal øke "kraften" er det ingen tegn til liv, utenom når man kommer opp på full styrke. Demontert og skjekket "føleren" ved bryteren/juster skalaen uten nytte, rengjort og skjekket om det var noe jeg kunne gjøre i farten.

Er kanskje grunnet selve kontaktbrettet under bryterene er defekt??

 

Om man frakobler AC (det står 2 knapper her, men husker ikke den andre knappen, navnet.) Så stopper denne ulyden å bråke.

Pr.ver å få tak i en bil på vraket e.l som har en fungerende AC?

 

Sliter også svært med speedometeret/turtallmåleren jukser. Fartsmåleren kan plutslig fungere sånn noe lunde, men ligger enten på 0, eller rundt 60-70 punktet på måleren... Om noe av dette er relevant, så ved høg fart 100+ ligger den uansett på 0 på måleren.

Men siden fartsmåleren fusker nesten hele tiden har jeg vurdertå skru opp dashbordet for å se etter noe dårlig kontakt eller noe i den duren.. Noen som har en forklaring framgangsmåte på dette? Eller noe form for tips/forklaring på hva hvorfor dette problemet oppstår? Noe sensorer som tuller? Er desverre ganske blank på dette området, og er veldig usikker på å starte noe skruing under dashbordet.

Forstår godt om dette er dårlig forklart, eller vanskelig å gi noe hjelp. Om spørsmål, så kan jeg gjerne forklare grundigere!

 

Takker for ALL svar og noe som helst tips! Her jobbes de på spreng!

Endret av a1eks94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Giver til speedometeret i girkassenen på 406 er vel kjent for og tulle, ellers hetter vel den andre knappen ved siden av AC resirkulasjons knapp.

Om du bytte AC kompressor må du ta service på anlegget etterpå men først hadde eg sjekket hva som feiler den AC kompressoren som står i bilen da det ikke trenger og være heile kompressoren som er øydelagt.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er en slags summelyd som kommer bak hanskerommet.

Tusen takk for svar!

Er dette en enkel sak å få fikset speedometer osv? 

Bilen var inne til skjekk, da skjekket dem dette også, og dei sa heile måtte byttes. Har en følelse av pengesluking her da... Men kanskje prøve de nevnte?

Takk for svar som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Att kupevifta bare fungerer på fullt er fordi viftemotstanden er ødelagt, skjer ofte pga varmgang fordi vifta går tung som i sin tur burde bli bytta med tiden.

 

Summelyden som kommer når du slår på A/C kan være att det er lite A/C gass, da kommer det en sånn lyd. Prøv å etterfylle på verksted

 

Hvis du mener att turtelleren også jukser høres det ut som dårlig kontakt. Kan ta ut panelet å se på kontaktene, om kontakt-stikket ser brent ut på noen av pin-stikkene. Men printkortet kan også bli dårlig å da nytter det knapt å reparere. Vet om et firma som reparerer sånt. Instrument panelet til 406 koster ca 800-1000,- å reparere husker jeg ikke feil.

 

Speedo sensoren kommer man best til fra under bilen. Sitter på kassa over høyre aksling, hvit. Skruvd fast med en skrue, husker ikke om det er sekskant/umbrako/torx hode

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår