Gå til innhold

Brun kjølevæske!

Ranger emnet


gutnil

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg så at kjølevæsken min var brun igår, rett å slett olje i den. Ser på div forum at det kan være toppakkningen som er gåen, men jeg har et lite håp om at det ikke er det. Kan ikke si at jeg merker noen problem med bilen, ser ut som det er fritt for olje rundt blokka, når jeg skrur opp lokket der hvor jeg fyller på olje ser jeg bare "vanlig oljefarge" Noen som har peiling på hva som er galt? Bilen er forøvrig en 1,0l 206 som har gått 95000. svar taes mot med takk da jeg er litt stressa!!!

Endret av gutnil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke bruk ren glykol da den har forferdelig dårlig varmeledningsevne! Bland halvt om halvt med konsentrat og destillert vann. Kjøp fortrinnsvis samme farge frostvæske du har på nå, men husk at mange kan ikke blandes som nevnt over. Bruk G12, G30, G40 eller G48. Og om du lurer på om du kan ta vann fra springen så er svaret nei!

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ha avionisert vann, hvilket betyr enten renset eller destillert vann. Det enkleste er å kjøpe batterivann på Biltema, koster lite. Grunnen er å unngå (elektrogalvanisk)tæring på aluminiumsdeler, da salter i vannet vil bidra til slikt...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt å bare kunne bytte kjølevæske for å se åssen det gikk, men er det ikke fryktelig dumt å kjøre rundt med bilen HVIS toppakninga er gått. Er en fattig student så er litt desperat på en enkel løsning, hørte med verksted idag, havner på ca 10000

 

Selvsagt kan du gjøre det, og som Mondeo skrev, begynn med det.. Motor har selvsagt alt annet enn godt av glykol i olja, men slik det er nå så må du finne ut hva som er galt, og da får det så være. Tapp av kjølevæske, gjennomspyl grundig og fyll opp med ny i en blanding 50:50.

 

Har oljenivået økt på motoren? Går ut ifra du peiler med jevne mellomrom og dermed har dannet deg et bilde av om motor bruker olje, om den har brukt mindre i senere tid, eller om oljestanden sågar har økt?

 

Ser du at det flyter olje i ekspansjonstanken? Mye eller bare småprikker?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er så ille at motoren skjærer seg etter 200 m så skal jeg prøve det. Såvidt jeg kan se er det olje i glykolen, ikke motsatt men det går kanskje på det samme. Det ser ut som at oljen synker. Når det gjelder olje i ekspansjonstanken prøvde mekaniker å stikke en finger nedi å fingeren ble full av olje, så det er nok mye :/

 

Skal jeg bare tappe ut det som er av kjølevæske nå å så spyle gjennom eller bør jeg kjøre noe spesiellt renseprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det er mye olje i ekspansjonstanken - lurer da på hva du legger i begrepet 'mye'. Oljefilm eller et tykt lag med olje over vannet?

Uansett mye eller lite så er det enda mer fornuftig å gjennomspyle først, gjerne med rent vann. Spyl gjennom motor, radiator, varmeregister og alle slanger før ny frostvæske fylles på. På den annen side, om det er MYE olje i kjølevannet så har dette lite for seg, dette fordi du da ikke kommer utenom å ta av toppen...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres slik ut. Du kan spyle og fylle på nytt, men tipper du ikke har noen vei utenom ny toppakning. Men om du har varmeveksler på kjølevann/olje så sjekk/verifiser først at det ikke er her olje kommer i vannet. Vanlig trykk på kjølevannet er 1 kg mens det på olja er 2-5 kg, derav kan oljen komme i vannet og ikke motsatt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår