Gå til innhold

Chevy Van tar ikke lading. Har byttet dynamo! Hjelp fort, snart russetid! 300kr premi

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Dette må være noe hjemmemekka greier. Mitt forslag er å fjerne alt sammen og kople som jeg har skissert under, er nok det enkleste her. Dersom dynamo da ikke skulle lade da så må dynamo være i uorden. Og når dynamo testes så må den være tilkoplet batteri, er ikke sunt for dynamo å gå uten tilkopling på D+ eller B+.

Sender kontonummeret på PM, hihi ;) Neida, hjelp her inne er gratis :)

Lading.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sjø! lader mellom 13.2 og 14.8 etter hvor mye gass jeg gir. er dette normalt? lampen slokker ikke helt men lyser svakt. lyser sterkt når bilen ikke går. koplet som på tegningen til deg quattro bare jeg koplet rett på +. kan jeg kople til pluss på nærlyset?

 

er allt som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ladespenningen er nesten normal, er en anelse høy ved turtall. Bør aldri overstige 14.5V da "tette" batterier ikke er noe glad i spenning over dette.

At lampen ikke slokker helt gjør ingenting, den vil lyse sterkt når dynamo ikke lader/motor stoppet og er da umulig å ta feil.

 

Du skriver at du koplet rett på pluss, men da vil ladelampen lyse hele tiden, noe den ikke skal. Er derfor jeg skrev du skulle kople den til pluss - via tenningslås. Altså slik at ladelampe ikke får pluss når tenningen er skrudd av. Å kople på nærlys blir bare tull, da vil dynamo ikke lade hvis nærly er av, slik kan du ikke ha det. I tillegg kan du knekke dynamoen ved å kople slik. Som sagt, hent pluss et sted det er spenning kun når tenningen er på.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva måler du på batteriet til vanlig? kan kanskje være noen celler som er ødelagt i batteriet

 

Det skal ikke påvirke ladespenningen da den bestemmes av laderegulatorer som normalt er plassert inni dynamoen ;) Ødelagte celler i batteri kan ofte ha normal spenning - helt til de blir belastet og spenningen faller til null.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har hele tiden skrevet at ledningen skal til et sted som har pluss kun når tenning er på. Når tenning er av så vil det ha jordpotensiale av seg selv, men det skal ikke du tenke på.

 

Har du el-skjema for hele bilen? Uansett er det enkleste at du tar med deg et måleinstrument og måler i reléboks etter et sted som har pluss kun når tenning er på og kopler deg til her (via en 15A sikring helst).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår